14.01.2022.
Brojni lideri širom sveta - u javnom,
profitnom i neprofitnom sektoru - sve više shvataju da je coaching mnogo više
od pukog skupa efektnih tehnika. Prema tome, sve češće se susrećemo s njihovim nastojanjima
da stvore/izgrade organizacionu kulturu u kojoj će se odražavati posebni coaching
mindset (posebni način razmišljanja koji koriste izvrsni coachevi) i
posebno kvalitetni međuljudski odnosi.
S obzirom na to da su u današnje vreme
brojni lideri iskusili coaching (na ovakav ili onakav način; bilo od strane
profesionalnih coacheva ili mentora), privlačnost pristupa dramatično je
ojačala, a s njome i potreba za intervencijama koje mogu stvoriti posebnu
podržavajuću vrstu organizacione kulture.
Organizacije koje su naučile hitro se
prilagođavati brzim i turbulentnim promenama vremenom su postale opsednute
traganjem za “pravom kulturom“ – radi toga što je svima jasno da kultura
presudno utiče na konačne performanse preko brojnih faktora radnog okruženja
koji određuju način na koji organizacije ostvaruju svoje ciljeve.
Lideri koji raspolažu coaching veštinama,
te funkcionišu na temelju coaching referentnog okvira kvalitetnije angažuju
svoje podređene i svoje kolege, pre svega radi toga što govore istinu i
potiču na participaciju.
Gledano s druge strane, kada kultura nije
prožeta coaching pogledom na svet i vrednostima, istina (pre)često ostaje
neizgovorena, promene se događaju samo u slučaju krize, a hrabrost postaje
veoma retka osobina na koju se teško nailazi.
Šta
je coaching?
U stručnoj javnosti pod coachingom
podrazumevamo posebni skup tehnika i umeća - profesionalnih usluga - u
pozadini čega nailazimo na ključne pretpostavke filozofije ljudskih promena,
postignuća i dobrobiti. Coachevi postavljaju ciljana i promišljena pitanja
kojima podstiču ispitivanje, istraživanje i dublje sagledavanje, pažljivo
slušaju, vešto odgovaraju i nerado savetuju svoje klijente. Reč je, naime, o
manifestacijama jednog posebnog pristupa međuljudskim odnosima kojim se radikalno
ulazi u kompetencije pojedinačne osobe - klijenta.
Coaching perspektiva iskreno veruje kako
nadahnutim otkrićima, samorefleksijom i istrajnošću osoba vremenom osnažuje
kompetencije za veća postignuća, dublje i šire promišljanje te doslednije manifestovanje
vlastitih vrednosti. Svako od nas za života je
iskusio inspirativne odnose i one druge odnose koji su nas demoralizovali. U
tom smislu može se reći kako nam kvalitete povezane s coachingom, poput duboke
samosvesti, istinskog interesa i brižnosti, manifestovane u znatiželji,
otvorenom propitivanju i pažljivom aktivnom slušanju zasigurno daju energiju
generišući kreativnost i posvećenost.
Odakle
početi?
Uvek imajte na umu da kultura
predstavlja opis ponašanja ljudi te da će vaši napori biti uspešni u meri u
kojoj uspete angažovati srca i umove vaših ljudi.
Prema tome prvi, a moguće i poslednji,
korak u spomenutom procesu ogleda se u angažovanju dovoljnog broja ljudi u
organizaciji koji će sebi postaviti ključno pitanje: „Koje to specifične
odnose želimo stvarati? Koje stavove želimo osnažiti? Koje konkretno ponašanje
želimo uspostaviti? Kako će sve to zajedno poboljšati našu sposobnost da kao
organizacija ispunimo misiju?”
Što se duže razdoblje dijaloga bude
nastavljalo, te što se veći broj barijera u tim razgovorima bude uklanjao, to
će biti veći stepen uključenosti vaših ljudi. Reč je o gotovo pa matematičkom
algoritmu! Paralelno s navedenim razgovorima trebao bi se pokrenuti energični
proces otkrivanja onih mesta u i oko organizacije na kojima već sada postoje
aspekti željene kulture. Šta ljudi čine te kako grupe dolaze do ponašanja i
odnosa koje želimo pretvoriti u grupne navike? Tako ćete započeti sa stvaranjem
zajednice predanih ljudi koji će osigurati vođstvo. Jer, ljudi koji promovišu ideju o novoj
kulturi efektni su samo u onoj meri u kojoj istu demonstriraju u vlastitim
stavovima i ponašanju.
Kako
se proširiti?
Naše iskustvo nam govori kako će se ljudi
rado odazvati pozivu da se uključe u novu organizacionu kulturu, te da nikada
neće biti srećni ako ih “gurnemo“ u nju. Pritom bismo tokom celog procesa
trebali imati na umu da “potražnju“ najbolje stvaramo ranim angažovanjem
ljudi u dijalozima o raznim temama te stvaranjem okruženja otvorenosti u kojem
će se vrednovati propitivanje, istraživanje i otkrivanje. S obzirom na to
da pozivamo na pridruživanje, važno je dokazati da su naša iskustva vredna
pridruživanja.
Brojna naučna istraživanja ukazuju na
činjenicu da lideri i menadžeri svojim ponašanjem snažno utiču na
emocionalnu klimu u timovima.
Rešenje mnogih problema mentorstva ogleda
se u kvalitetnoj edukaciji i podučavanju mentora coaching veštinama. Osim toga, menadžeri koji su istovremeno kvalitetni coachevi dokazano postižu bolje
rezultate pa se podučavanje coachinga stoga nameće kao aktivnost vredna truda.
Nakon što spoznaju potrebu, ljudi će se
rado uključiti u edukacijske programe i ponašati se u potpunosti drugačije nego
kada im se ti isti programi nameću “odozgo“, a da oni pritom ne razumeju
njihovu pravu vrednost ni celishodnost u svakodnevnom poslovanju.
LQ ove godine u Zagrebu organizuje AOEC* Coaching Skills Certificate program u periodu 16.-17.03.
*AOEC je najcenjenija organizacija za
obrazovanje i sertifikaciju Executive Coach-eva na svetu, priznata od strane dva
najveća svetska udruženja: ICG-a i EMCC-a. Saradnja sa LQ-om, službenim
partnerom za Hrvatsku i Srbiju traje već dugi niz godina.
Izvor: Stručni časopis qLife, “Mentorstvo i coaching”, (Jesen 2017)