Zašto nam je potrebna coaching kultura?

14.01.2022.

Brojni lideri širom sveta - u javnom, profitnom i neprofitnom sektoru - sve više shvataju da je coaching mnogo više od pukog skupa efektnih tehnika. Prema tome, sve češće se susrećemo s njihovim nastojanjima da stvore/izgrade organizacionu kulturu u kojoj će se odražavati posebni coaching mindset (posebni način razmišljanja koji koriste izvrsni coachevi) i posebno kvalitetni međuljudski odnosi.

S obzirom na to da su u današnje vreme brojni lideri iskusili coaching (na ovakav ili onakav način; bilo od strane profesionalnih coacheva ili mentora), privlačnost pristupa dramatično je ojačala, a s njome i potreba za intervencijama koje mogu stvoriti posebnu podržavajuću vrstu organizacione kulture.

Organizacije koje su naučile hitro se prilagođavati brzim i turbulentnim promenama vremenom su postale opsednute traganjem za pravom kulturom“ – radi toga što je svima jasno da kultura presudno utiče na konačne performanse preko brojnih faktora radnog okruženja koji određuju način na koji organizacije ostvaruju svoje ciljeve.

Lideri koji raspolažu coaching veštinama, te funkcionišu na temelju coaching referentnog okvira kvalitetnije angažuju svoje podređene i svoje kolege, pre svega radi toga što govore istinu i potiču na participaciju.

Gledano s druge strane, kada kultura nije prožeta coaching pogledom na svet i vrednostima, istina (pre)često ostaje neizgovorena, promene se događaju samo u slučaju krize, a hrabrost postaje veoma retka osobina na koju se teško nailazi.

Šta je coaching?

U stručnoj javnosti pod coachingom podrazumevamo posebni skup tehnika i umeća - profesionalnih usluga - u pozadini čega nailazimo na ključne pretpostavke filozofije ljudskih promena, postignuća i dobrobiti. Coachevi postavljaju ciljana i promišljena pitanja kojima podstiču ispitivanje, istraživanje i dublje sagledavanje, pažljivo slušaju, vešto odgovaraju i nerado savetuju svoje klijente. Reč je, naime, o manifestacijama jednog posebnog pristupa međuljudskim odnosima kojim se radikalno ulazi u kompetencije pojedinačne osobe - klijenta.

Coaching perspektiva iskreno veruje kako nadahnutim otkrićima, samorefleksijom i istrajnošću osoba vremenom osnažuje kompetencije za veća postignuća, dublje i šire promišljanje te doslednije manifestovanje vlastitih vrednosti. Svako od nas za života je iskusio inspirativne odnose i one druge odnose koji su nas demoralizovali. U tom smislu može se reći kako nam kvalitete povezane s coachingom, poput duboke samosvesti, istinskog interesa i brižnosti, manifestovane u znatiželji, otvorenom propitivanju i pažljivom aktivnom slušanju zasigurno daju energiju generišući kreativnost i posvećenost.

Odakle početi?

Uvek imajte na umu da kultura predstavlja opis ponašanja ljudi te da će vaši napori biti uspešni u meri u kojoj uspete angažovati srca i umove vaših ljudi.

Prema tome prvi, a moguće i poslednji, korak u spomenutom procesu ogleda se u angažovanju dovoljnog broja ljudi u organizaciji koji će sebi postaviti ključno pitanje: Koje to specifične odnose želimo stvarati? Koje stavove želimo osnažiti? Koje konkretno ponašanje želimo uspostaviti? Kako će sve to zajedno poboljšati našu sposobnost da kao organizacija ispunimo misiju?”

Što se duže razdoblje dijaloga bude nastavljalo, te što se veći broj barijera u tim razgovorima bude uklanjao, to će biti veći stepen uključenosti vaših ljudi. Reč je o gotovo pa matematičkom algoritmu! Paralelno s navedenim razgovorima trebao bi se pokrenuti energični proces otkrivanja onih mesta u i oko organizacije na kojima već sada postoje aspekti željene kulture. Šta ljudi čine te kako grupe dolaze do ponašanja i odnosa koje želimo pretvoriti u grupne navike? Tako ćete započeti sa stvaranjem zajednice predanih ljudi koji će osigurati vođstvo. Jer, ljudi koji promovišu ideju o novoj kulturi efektni su samo u onoj meri u kojoj istu demonstriraju u vlastitim stavovima i ponašanju.

Kako se proširiti?

Naše iskustvo nam govori kako će se ljudi rado odazvati pozivu da se uključe u novu organizacionu kulturu, te da nikada neće biti srećni ako ih gurnemo“ u nju. Pritom bismo tokom celog procesa trebali imati na umu da potražnju“ najbolje stvaramo ranim angažovanjem ljudi u dijalozima o raznim temama te stvaranjem okruženja otvorenosti u kojem će se vrednovati propitivanje, istraživanje i otkrivanje. S obzirom na to da pozivamo na pridruživanje, važno je dokazati da su naša iskustva vredna pridruživanja.

Brojna naučna istraživanja ukazuju na činjenicu da lideri i menadžeri svojim ponašanjem snažno utiču na emocionalnu klimu u timovima.

Rešenje mnogih problema mentorstva ogleda se u kvalitetnoj edukaciji i podučavanju mentora coaching veštinama. Osim toga, menadžeri koji su istovremeno kvalitetni coachevi dokazano postižu bolje rezultate pa se podučavanje coachinga stoga nameće kao aktivnost vredna truda.

Nakon što spoznaju potrebu, ljudi će se rado uključiti u edukacijske programe i ponašati se u potpunosti drugačije nego kada im se ti isti programi nameću odozgo“, a da oni pritom ne razumeju njihovu pravu vrednost ni celishodnost u svakodnevnom poslovanju.

LQ ove godine u Zagrebu organizuje AOEC* Coaching Skills Certificate program u periodu 16.-17.03.

*AOEC je najcenjenija organizacija za obrazovanje i sertifikaciju Executive Coach-eva na svetu, priznata od strane dva najveća svetska udruženja: ICG-a i EMCC-a. Saradnja sa LQ-om, službenim partnerom za Hrvatsku i Srbiju traje već dugi niz godina.

Izvor: Stručni časopis qLife, “Mentorstvo i coaching”, (Jesen 2017)

vrh stranice