5 važnih stvari koje vam nikad niko nije rekao o vođenju tima

20.01.2022.

Upravo su vas unapredili ili ste možda već neko vreme menadžer? U svakom slučaju, verovatno imate svoj lični pristup vođenju tima. I svaki dan učite šta znači biti izvrstan vođa i usput otkrivate da uloga vođe nije onakva kakvom ste je zamišljali.

Šta ste dosad naučili, šta vas je najviše iznenadilo i po čemu se vaša uloga razlikuje od očekivane? Iskreni odgovori na ta tri ključna pitanja ukazuju da su većini menadžera u njihovom karijernom usponu bile prećutkivane činjenice koje bi im olakšale snalaženje na poslu, pojednostavile poslovne procese i poboljšale odnose s drugim zaposlenima.

Pet ključnih stvari često prođe ispod radara, a bilo bi dobro da ih zna svaki menadžer.

1. Ne radi se samo o tome da budete bolji u svom području

Biti vođa znači više, puno više od toga da budete najbolji u onome što radite; vi morate savladati veštinu upravljanja ljudima, a to je potpuno novo područje stručnosti. Upravljanje zahteva potpuno novi skup veština i jako je važno shvatiti da tu krećete ispočetka. Moraćete naučiti puno toga o ljudima s kojima radite, ali i otkriti puno toga o samome sebi i načinima na koje vodite druge.

Dobra je vest da se taj proces učenja i samospoznaje može olakšati i ubrzati:

  • Za početak, povežite se s drugim menadžerima kako biste razgovarali o najboljim praksama, izazovima i vašim zajedničkim ciljevima.
  •  Sprijateljite se s ljudima na radnom mestu kako biste izgradili svoju mrežu podrške i bolje uskladili odnose između timova.
  •  Procenite svoje upravljačke veštine i postavite sebi ciljeve u područjima koja biste želeli poboljšati. Svi zaposleni žele prilike za razvoj, a to uključuje i vas. Potražite te prilike i pripremite se za uspeh.

2. Morate slušati kako bi ljudi osećali da se i njihov glas sluša

Aktivno slušanje onoga što drugi misle važnije je od pukog usmeravanja drugih zaposlenih. Ljudi vole kad ih slušaju i to im daje na važnosti. No, nije dovoljno slušati, treba im pokazati da zaista čujete šta vam govore. U protivnom, misliće da ste neiskreni i promišljeni.

 Aktivno slušanje je veština i ona se može naučiti. Ono je direktno povezano s empatijom, a iskustvo događaja iz poslednjih godinu-dve govori da nam više empatije na radnom mestu neće naškoditi, naprotiv.

Želite li pokazati zaposlenima da vas zaista zanima to što vam imaju reći, oslobodite prostor za redovno dobijanje povratnih informacija, bilo da im postavljate pitanja jedan na jedan ili im šaljete anketu.

Pristojno je odgovoriti na povratnu informaciju jer tako dajete do znanja da je poruka primljena; još je bolje razmisliti o tuđim idejama, ugraditi ih u plan ili nekoga rešiti njegove brige.

Ako se teme ponavljaju, uključite svoj tim u proces i zajedno osmislite rešenja.

3. Teški razgovori pokazuju da vam je stalo

Teška rasprava s članovima tima deo je posla, a što ih više vodite, više ćete uviđati njihovu vrednost. Bitno je da se takvi razgovori ne pretvore u čitanje bukvice i ispiranje mozga, nego oblik poštovanja i obzira prema članu tima. Ako im se pristupa iskreno i s dobrom namerom, teški razgovori uvek su korisni za celi tim.

Budite empatični i izbegavajte davati pretpostavke ili prosuđivati. Možda im nisu jasne odgovornosti ili su u igri lični problemi. Usredsredite se na činjenice, poput merljivih ishoda rada. Ako su ispod ciljeva, to je nešto oko čega se može voditi rasprava.

Odredite sledeće korake zajedno sa zaposlenim. Proverite jeste li oboje zadovoljni rešenjem kako bi se osećali podržano, ali ne i mikroupravljano.

4. Nikad se nigde svi neće savršeno slagati

Nesrećan, ali neizbežan deo vođenja tima je upravljanje sukobima u timu. Važno je odmah reagovati na međuljudske probleme, te odmah i pronaći rešenje.

Treba znati pravovremeno uskočiti i reći "dobro, šta se ovde događa, šta možemo rešiti?"

Razgovarajte s članovima svog tima pojedinačno, na sastancima jedan na jedan, kako biste razumeli šta se događa. Pronađite zajedničku tačku ili zajednički cilj i dalje rasprave usmerite u tom pravcu. Ako napetost ni tada ne popusti, ohrabrite svoje zaposlene na težak razgovor da se problemi otvoreno razjasne i što pre razreše.

5. Dobijanje iskrenih povratnih informacija može biti teško

Iskrene povratne informacije ključne su da postanete bolji vođa, bolje poslujete i nadmašite konkurenciju. Ali zaposleni se teško otvaraju pred svojim šefovima. Ljudi su prirodno skloni tome da vam govore ono što misle da želite čuti. Želite li doći do njihovog iskrenog mišljenja, moraćete poraditi na tome.

Obavezno zahvalite zaposlenima svaki put kad s vama podele svoje ideje, razmišljanja i povratne informacije. Čak i ako to dovodi u pitanje status quo ili postojeći plan, važno je da ljudi znaju da se njihov doprinos ceni i da slobodno mogu reći ono što misle.

vrh stranice