20.01.2022.
Šta ste dosad
naučili, šta vas je najviše iznenadilo i po čemu se vaša uloga razlikuje od
očekivane? Iskreni odgovori na ta tri ključna pitanja ukazuju da su većini
menadžera u njihovom karijernom usponu bile prećutkivane činjenice koje bi im
olakšale snalaženje na poslu, pojednostavile poslovne procese i poboljšale
odnose s drugim zaposlenima.
Pet ključnih stvari
često prođe ispod radara, a bilo bi dobro da ih zna svaki menadžer.
1. Ne radi se samo o tome da budete bolji u svom području
Biti vođa znači
više, puno više od toga da budete najbolji u onome što radite; vi morate
savladati veštinu upravljanja ljudima, a to je potpuno novo područje
stručnosti. Upravljanje zahteva potpuno novi skup veština i jako je važno
shvatiti da tu krećete ispočetka. Moraćete naučiti puno toga o ljudima s kojima
radite, ali i otkriti puno toga o samome sebi i načinima na koje vodite druge.
Dobra je vest da se
taj proces učenja i samospoznaje može olakšati i ubrzati:
- Za početak,
povežite se s drugim menadžerima kako biste razgovarali o najboljim praksama,
izazovima i vašim zajedničkim ciljevima.
- Sprijateljite se s
ljudima na radnom mestu kako biste izgradili svoju mrežu podrške i bolje
uskladili odnose između timova.
- Procenite svoje
upravljačke veštine i postavite sebi ciljeve u područjima koja biste želeli
poboljšati. Svi zaposleni žele prilike za razvoj, a to uključuje i vas.
Potražite te prilike i pripremite se za uspeh.
2. Morate slušati kako bi ljudi osećali da se i njihov glas sluša
Aktivno slušanje
onoga što drugi misle važnije je od pukog usmeravanja drugih zaposlenih. Ljudi
vole kad ih slušaju i to im daje na važnosti. No, nije dovoljno slušati, treba
im pokazati da zaista čujete šta vam govore. U protivnom, misliće da ste
neiskreni i promišljeni.
Aktivno slušanje je
veština i ona se može naučiti. Ono je direktno povezano s empatijom, a iskustvo
događaja iz poslednjih godinu-dve govori da nam više empatije na radnom mestu
neće naškoditi, naprotiv.
Želite li pokazati
zaposlenima da vas zaista zanima to što vam imaju reći, oslobodite prostor za redovno
dobijanje povratnih informacija, bilo da im postavljate pitanja jedan na jedan
ili im šaljete anketu.
Pristojno je
odgovoriti na povratnu informaciju jer tako dajete do znanja da je poruka
primljena; još je bolje razmisliti o tuđim idejama, ugraditi ih u plan ili
nekoga rešiti njegove brige.
Ako se teme
ponavljaju, uključite svoj tim u proces i zajedno osmislite rešenja.
3. Teški razgovori pokazuju da vam je stalo
Teška rasprava s
članovima tima deo je posla, a što ih više vodite, više ćete uviđati njihovu
vrednost. Bitno je da se takvi razgovori ne pretvore u čitanje bukvice i ispiranje
mozga, nego oblik poštovanja i obzira prema članu tima. Ako im se pristupa
iskreno i s dobrom namerom, teški razgovori uvek su korisni za celi tim.
Budite empatični i
izbegavajte davati pretpostavke ili prosuđivati. Možda im nisu jasne odgovornosti
ili su u igri lični problemi. Usredsredite se na činjenice, poput merljivih
ishoda rada. Ako su ispod ciljeva, to je nešto oko čega se može voditi
rasprava.
Odredite sledeće
korake zajedno sa zaposlenim. Proverite jeste li oboje zadovoljni rešenjem kako
bi se osećali podržano, ali ne i mikroupravljano.
4. Nikad se nigde svi neće savršeno slagati
Nesrećan, ali
neizbežan deo vođenja tima je upravljanje sukobima u timu. Važno je odmah reagovati
na međuljudske probleme, te odmah i pronaći rešenje.
Treba znati
pravovremeno uskočiti i reći "dobro, šta se ovde događa, šta možemo
rešiti?"
Razgovarajte s
članovima svog tima pojedinačno, na sastancima jedan na jedan, kako biste
razumeli šta se događa. Pronađite zajedničku tačku ili zajednički cilj i dalje
rasprave usmerite u tom pravcu. Ako napetost ni tada ne popusti, ohrabrite
svoje zaposlene na težak razgovor da se problemi otvoreno razjasne i što pre
razreše.
5. Dobijanje iskrenih povratnih informacija može biti teško
Iskrene povratne
informacije ključne su da postanete bolji vođa, bolje poslujete i nadmašite
konkurenciju. Ali zaposleni se teško otvaraju pred svojim šefovima. Ljudi su
prirodno skloni tome da vam govore ono što misle da želite čuti. Želite li doći
do njihovog iskrenog mišljenja, moraćete poraditi na tome.
Obavezno zahvalite
zaposlenima svaki put kad s vama podele svoje ideje, razmišljanja i povratne
informacije. Čak i ako to dovodi u pitanje status quo ili postojeći plan, važno
je da ljudi znaju da se njihov doprinos ceni i da slobodno mogu reći ono što
misle.