22.12.2021.
Dok se firme nose s logističkim odlukama koje se odnose
na celu firmu, menadžeri koji proizvodnim procesima upravljaju na daljinu
suočeni su s jedinstvenim izazovima: koordinacijom timova u različitim
vremenskim zonama, traženjem ravnoteže između posla i života u virtualnom
okruženju, borbom protiv usamljenosti članova tima... Puno je izazova, a samo
jedno je jasno – virtualni jaz između zaposlenih i
menadžera može se premostiti samo komunikacijom.
Čak 46% ispitanika smatra da je menadžerima efektno
komuniciranje na daljinu postalo prioritet, pokazuje izveštaj Reworking Work. Istovremeno, takva komunikacija nije jednostavna jer i preterano i nedovoljno komuniciranje
imaju svoje negativne strane.
Loša komunikacija u opasnost dovodi ispunjavanje ciljeva
tima, projekti kasne, a poslovi se nagomilavaju. S druge strane, menadžer koji
previše komunicira bespotrebno troši dragoceno vreme, demotiviše članove svog tima i upušta se u mikroupravljanje
do tačke izgaranja. Zlatna sredina između dve krajnosti postoji, a postoje i
načini na koje menadžeri koji upravljaju na daljinu mogu poboljšati svoje
verbalne i pismene veštine na internetu i pronaći ravnotežu između preterane i
nedovoljne komunikacije.
Uvedite česte
sastanke 1-na-1 i budite otvoreni za povratne informacije
Zakazivanje sastanaka 1-na-1 sa svojim zaposlenima jedan
je od najboljih i najefektnijih alata kojima raspolažu menadžeri. Guglov Project Oxygen pokazao je
da takvi sastanci direktno utiču na ukupni učinak menadžera. Što je više takvih
sastanaka, to je učinak menadžera veći.
Sastanci 1-na-1 izvrsna su prilika menadžerima da iskreno
porazgovaraju sa zaposlenima, ojačaju odnose i iskrenije komuniciraju. Menadžerima
je to prilika da poboljšaju svoje veštine treniranja i mentorstva, davanja
povratnih informacija i slušanja konstruktivne kritike. Tokom ovih sastanaka
menadžeri bi trebali da se usredsrede na nekoliko pitanja:
- Šta vam je na umu ove radne nedelje? Koji su vaši planovi
i prioriteti?
- Zadnji put kad smo razgovarali, pričali ste o izazovu;
kako sada stojite s time, da li se nešto promenilo?
- Koliko se osećate usklađeni s putem kojim ide naša firma?
- Kakve povratne informacije imate za mene?
Postavite komunikacijske smernice
Nekad su se menadžeri mogli osloniti na to da će prići
zaposlenom ili s vrata podviknuti: ,,Hej, ekipo, ovo je ono što radimo ove radne
nedelje", ali tako se više ne može poslovati. U uslovima rada na daljinu
komunikacija mora biti jasna i precizna, kao i kanali preko kojih se
komunicira. Izuzetno je važno da menadžeri postave jasna pravila o tome kako,
kada i koje komunikacijske alate treba koristiti za rad u virtualnim timovima.
Kada koristiti Slack? Koje situacije zahtevaju e-poštu? U kojim okolnostima
treba zakazati ad hoc sastanak?
Šta se događa s projektom i kako se razvija možete
pratiti pomoću aplikacija kao što su Trello, ProofHub, Workzone, Podio,
QuickBase ili Taskworld; svaka od njih ima svojih prednosti i mana i na vama je
da izaberete onu koja vam najviše odgovara. No, ako bi projekt imao koristi od
kreativne i energične razmene ideja, zakažite telefonski poziv. Videopozive
upotpunite tradicionalnom e-poštom za komunikaciju na razini firme. Poruke
šaljite tokom radnog vremena, u zavisnosti od geografske lokacije zaposlenih
ako radite na svetskoj razini, a komunikacija u hitnim slučajevima treba biti
putem telefona.
Izbegavajte
mikroupravljanje
Mikromenadžment može biti skup stil upravljanja i može
narušiti moral zaposlenih, izazvati veliku fluktuaciju osoblja, smanjiti
produktivnosti i izazvati ukupno nezadovoljstvo u kompaniji, pokazalo je
istraživanje Sveučilišta Southern Illinois.
Ne moraju svi razgovori biti sastanak, a menadžeri moraju
paziti na granice koje ne bi trebali da prelaze upravljajući timom na daljinu.
Izbegavajte stalno traženje ažuriranja statusa jer se to može shvatiti kao
nedostatak poverenja u članove tima, a to je klizav teren na kom se ne želi
naći nijedan mudar menadžer.
Zaposlenima objasnite ciljeve koje bi trebali da postignu,
a zatim ih pustite da sami shvate detalje i pohvataju konce. Mikroupravljanje
je gubljenje vremena samo po sebi, a još je gore u udaljenim timovima gde ne
možete videti članove tima i gde je komunikacija zbog toga sporija nego kad ste
svi fizički na okupu.
Prikočite, jer mikroupravljanje kod zaposlenih može
izazvati pojavu "sindroma varalice", osećaja manje vrednosti koji je
prisutan uprkos očiglednom uspehu, a češće pogađa ženske članove tima.
Mikroupravljanje je glavni razlog mnogih razočaranja i gubitka motivacije pa
pripazite da ne preterate i povucite se na vreme.
Investirajte u
digitalne alate
Postoje dva oblika komunikacije kojih bi udaljeni timovi
trebali biti svesni: sinhrona i asinhrona. Sinhrona komunikacija uključuje
svaki oblik komunikacije koji se događa u stvarnom vremenu uz trenutni odgovor.
Asinhrona komunikacija uključuje svaki oblik komunikacije koji se ne događa u
stvarnom vremenu, a odgovori se javljaju povremeno.
Na tradicionalnim radnim mestima komunikacija se odvija
isključivo sinhrono. Sastanci su sinhroni. Kada neko priđe stolu da u prolazu
postavi pitanje, i to je sinhrono. No, promenom radnih navika obrasci
komunikacije postali su hibridni pa danas unutar timova koegzistiraju obe vrste
komunikacija. Na menadžerima je kako i koje alate žele implementirati za rad s
timom.
Asinhrona komunikacija ima uticaj na timove koji rade u
različitim vremenskim zonama, jer se ne očekuje trenutni odgovor. To takođe
pomaže u održavanju visoke razine produktivnosti jer se zaposleni mogu usredsrediti
na posao, bez pritiska da odgovaraju na poruke ili e-poštu izvan radnog
vremena.
Prednosti sinhronih alata su očigledni. Komunikacijski
kanali kao što su Zoom, Google Hangouts ili Slack korisni su za ad hoc sastanke i rešavanje iskrslih
problema. Za ovu vrstu komunikacije važno je da vođa tima pred sobom ima jasne
ciljeve i da u razgovor uključuje samo ljude koji zaista treba da budu
uključeni u donošenje odluka.
Pronađite ravnotežu
Kako bi razvio zdrav odnos i podstakao produktivnost u
udaljenom ili hibridnom okruženju, menadžer mora pronaći ravnotežu i poboljšati
način komuniciranja sa svojim timom. Ničega previše i ničega premalo i uvek u
pravo vreme, to je put kojim treba kročiti. Tako ćete najlakše izgraditi dobar
odnos sa zaposlenima, preneti im svoje zahteve i iz njih izvući ono najbolje,
za njih, za firmu i vašu menadžersku poziciju.