02.02.2022.
Od početka pandemije uobičajena tema svih razgovora bila je
kako se vratiti na razinu dnevne produktivnosti pre Covida-19. U ovom prelaznom
razdoblju između starog radnog života i nove normale, mnogi započinju jutro s
najboljim namerama, ali do večeri njihovi dnevni ciljevi često ostaju
neostvareni. Zbog toga jedni dodatno zaostaju na poslu, a drugi žrtvuju san,
redovno vežbanje ili slobodne
trenutke s porodicom i
prijateljima kako bi nadoknadili zaostatke. Velik je broj onih koji sebi svakodnevno
postavljaju uvek ista dva pitanja: gde je nestala moja produktivnost i može li se ona
ikako vratiti?
Rutine
nam pomažu da bolje funkcionišemo
Razmislite
na trenutak o nizu zadataka koje svakodnevno obavljate rutinski. S vremenom naš
mozak postaje vešt u automatskom obavljanju takvih zadataka i to
nam omogućuje da svoju pažnju usredsredimo na druge, nerutinske zadatke poput planiranja prezentacije u zadnji
čas ili suočavanja s neočekivanim problemom na poslu.
Neki od
najproduktivnijih pojedinaca u istoriji sledili su stroge jutarnje rutine. Winston
Churchill budio se u 7,30 ujutro i sledio doslednu rutinu doručka, čitanja novina i pošte, a zatim je
diktirao tajnicama, i sve to iz svog kreveta. Jennifer Aniston ustaje u 4,30,
popije šoljicu tople vode s limunom, umije lice, meditira, popije
proteinski shake, a zatim vežba. Oprah Winfrey se budi u 7,10 ujutro, pere zube, a zatim
pre meditacije šeta pse. Beethovenova jutarnja rutina sastojala se od buđenja u 6 ujutro i kuvanja kafe s tačno 60 zrna.
A
šta kad se rutine poremete?
Rutine automatizuju osnovne elemente svakodnevnog života i tako nam
pomažu da očuvamo energiju koju treba
da posvetimo postizanju svakodnevnih ciljeva. Ali
kada se rutina poremeti, ono što je prethodno bilo automatizovano zahteva svesno razmišljanje. Zamislite menadžerku koja prvi sat svakog radnog dana obilazi svoje
zaposlene. S vremenom to postaje rutina, uporišna tačka
oko koje i ona i njeni zaposleni
mogu da strukturiraju ostatak
dana. Međutim, ako zbog poziva važnog klijenta preskoči jutarnji ritual, moraće potrošiti dodatnu energiju kako bi ostatak dana
ostao na
pravom putu. Narušavanjem
uobičajenih obrazaca narušava se i produktivnost.
Studije efekata rutinskih
poremećaja pokazuju da dnevni radni ritam može poremetiti čak i najobičniji
izostanak uobičajene jutarnje šoljice kafe; zaposleni zbog toga radni dan započinju uznemireni i
psihički iscrpljeni. Nije pritom reč o
kofeinu, pa čak ni samoj kafi; može biti reč i o čaju ili kakau, ključ je u tome da je
narušena rutina. I ta mala kap u moru obaveza do kraja radnog
dana može izazvati pravi cunami lošeg raspoloženja zbog kojeg će, između
ostalog, stradati i produktivnost. Isti obrazac vredi i za narušavanje bilo koje druge rutine:
buđenja na vreme, pripremanja doručka ili putovanja na posao. Svako
narušavanje rutine, pokazale su studije, utiče
na zaposlene, zbog čega se oni osećaju manje angažovano i na kraju budu manje produktivni tokom
dana.
Šta možete učiniti?
Postoji
nekoliko načina na koje zaposleni i menadžeri mogu ublažiti učinke rutinskih
poremećaja. Prvi i očigledan korak
je uspostavljanje i pridržavanje rutine. Ovo je dobar savet za svaku situaciju, a posebno u doba pandemije.
Pronađite nešto predvidljivo, nešto s čime ćete započinjati svaki radni dan. Budite
se uvek u isto vreme, vodite psa u šetnju pre prve šoljice kafe, 20 minuta odvojite za meditaciju ili jogu... Takve
rutinske, predvidljive radnje mogu biti
temelj na kojem ćete izgraditi ostatak jutra.
Svakako,
rutinu nije moguće zadržati baš svaki dan i u svakoj situaciji. Ključno je što
pre vratiti se na pravi put. Lakše reći
nego učiniti, no ako dođe do poremećaja u jutarnjoj rutini, treba izbeći rad tokom
ručka kako bi se nadoknadio zaostatak.
Trebalo bi ručati u isto vreme, na istom mestu, s istim ljudima kao i inače, kako bi se u nastavku dana
vratili u rutinu.
Menadžeri
trebaju paziti da ne postanu izvor poremećaja u rutini zaposlenih.
Na primer, iznenadni jutarnji pozivi zaposlenima dok su još kod kuće mogu
sasvim poremetiti njihove jutarnje rutine. Zbog tog poziva roditelji će možda
zakasniti detetu napraviti obrok, zbog čega će ostatak dana
razmišljati o tome da li im je dete gladno. Menadžeri mogu preduzeti i korake kako bi ispravili poremećaje u jutarnjim
rutinama zaposlenih, čak i ako
su se ti poremećaji dogodili van posla.
Prethodno
spomenut primer menadžerke koja svaki radni dan započinje obilaskom zaposlenih, takođe je deo rutine. Pa kad zbog nekog drugog posla ne stigne
obilaziti od stola do stola, može organizovati virtualni sastanak koji
će služiti istoj svrsi: pomoći će da rutine zaposlenih ostanu
nedirnute, čime će podstaći njihovu dnevnu produktivnost.