08.09.2021.
1. „Moja
intuicija je kao radar za prave ljude.”
To je
najveća laž koju možda prodajete sami sebi i drugima. Ako spadate u onu grupu
koja zapošljava isključivo na temelju osećaja, napravili ste verovatno dosta
grešaka. Vaša „intuicija” ne može biti odvojena od vaše ličnosti. Kad sami procenjujete ljude
koje zapošljavate s obzirom na to kako su vam „legli”, to sviđanje uvek ide u odnosu prema Vašem profilu ličnosti. Kao i u
zaljubljivanju, neki Vam se ljudi sviđaju, a neki ne. Međutim, to nema nikakve
veze s time jesu li ti ljudi dobri za posao. Nema nikakve veze ni s time je
li njihova ličnost dobra za određeni položaj. Recimo da se Vama sviđaju ljudi
koji su dragi, dobronamerni i simpatični. Vi želite u svom preduzeću vratiti
kulturu dragih i simpatičnih ljudi. Ako se npr. bavite građevinom kao što sam
se ja bavio, dragog i simpatičnog vođu gradilišta „poješće” radnici na gradilištu. Ti ljudi tamo trebaju snažnu ruku koja će im
znati stati na kraj. U suprotnom, gradilište će Vam postati ratna zona gde svi
sa svima ratuju, kradu se materijali, pije se alkohol i zabavlja. Drag,
simpatičan i dobronameran vođa gradilišta to neće moći sprečiti. Vama tu treba
hladnija, hrabra, direktna i sistematična osoba koja će tu ekipu znati dovesti
u red poslušnosti i discipline.
2. „Psiholog
će mi reći ko je za ovaj posao.”
Psiholog
može dati dobar uvid u karakter druge osobe, može dati drugu perspektivu, ali
nije nepogrešiv. To se odnosi i na psihološke alate i testove. Mi smo kao preduzeće
obavili na hiljade testiranja ljudi koristeći se najmodernijim i najskupljim
alatima na tržištu i znamo da psihološki test ne garantuje 100% kako će se
osoba na kraju ponašati na svom radnom mestu. Međutim, puno je bolja garancija od isključivo percepcije
i osećaja vlasnika ili menadžera.
3. „Zapošljavam
samo na osnovi preporuke.”
Nekad je
možda to moglo i funkcionisati jer je ljudi na tržištu rada bilo puno. Danas
ne. Uz to, preporuka krije mnogo zamki. Vi ne znate zašto je neko tu osobu
preporučio. Uz to, ostajete dužni uslugu. Na kraju, ako osoba ne zadovolji
na svom radnom mestu, tek onda imate problem jer je morate otpustiti, a došla
je na preporuku nekoga s kime imate odnos koji želite zadržati.
4. „Zapošljavam
članove porodice.”
Najlošija
varijanta je zapošljavanje bliskog člana porodice samo zato što je bliski član porodice.
Time možete ugroziti tu osobu, svoje preduzeće, druge ljude u preduzeću i
samoga sebe. Zaposlite tu osobu samo ako je ona najbolja za to radno mesto. Tada to može biti i prednost. Imaćete uz sebe osobu u
koju imate puno poverenje i koja vam može biti ozbiljna potpora. Samo ne
zaboravite da je to za timsku dinamiku uvek osetljivo pitanje. Imao sam priliku
raditi s preduzećima u kojima je direktor na čelu, a supruga negde
hijerarhijski u srednjem menadžmentu. To može biti zahtevno. Nikad supruga neće
imati normalan status srednjeg menadžera, a njenom šefu, koji nije član porodice,
to može biti noćna mora.
5. „Zapošljavam
samo na osnovi biografije.”
Danas se
biografija može napisati tako da vas obori s nogu. Nemoguće ju je proveriti
u detalje. Popis završenih kurseva i škola može biti laž. Popis veština može
biti čista iluzija osobe koja je to pisala.
a) izuzetno sam
dobar komunikator
b) odličan timski
igrač
c) sistematičan i
organizovan
d) odlično se
služim računarom
Nije mi jasno kako je moguće da
kandidati za posao to još uvek pišu u svojim biografijama. To će svako
napisati. Kad čitate biografije, ne postoji osoba koja je prosečan komunikator,
loš timski igrač, nije sistematična i ne poznaje najbolje računalo. Dakle,
vrednost te informacije je nula. Ako mi poslodavci na to obraćamo pažnju, onda
smo se opasno izgubili u magli.
Kako biste zaposlili ljude na ključne
položaje, tj. prave ljude na prava mesta, potrebno je da učinite sledeće:
1. Uvek
raspišite konkurs za mesto koje tražite.
Nikad ne zapošljavajte samo na osnovu preporuke ili prvu osobu koju ste
slučajno upoznali na nekom prijemu.
2. Prvi
izbor napravite na osnovi biografije.
Ako se neko nije potrudio napisati biografiju, neće se posle potruditi ni
za posao. To vredi ako tražite osobu s minimum srednjom školom. Ako
tražite radnika na traci, moraćete obavljati razgovore jer vam kvalitet biografije
ne može biti merilo u prvom krugu.
3. U
sledećem krugu pozovite kandidate koje ste odabrali na prvi razgovor. Obavite s njima razgovor tako da na njemu prisustvuje
nekoliko vaših kolega. Ako ste vi vlasnik, ispod sebe imate menadžera, a
novi zaposleni biće u timu tog menadžera, razgovor će voditi taj menadžer.
Ne Vi kao vlasnik. Ako nije nužno, ne morate ni biti prisutni.
4. Kad
napravite sledeću razinu selekcije, recimo da vam je ostalo deset ljudi u
konkurenciji. Tada im recite da će morati ispuniti neke psihološke
testove. Mi u selekciji upotrebljavamo alat Hogan
assessment. Nama se pokazao kao odličan izbor i koristi se online. Kad dobijete testove ljudi,
imaćete još jedan dodatan pogled. Svakako uključite psihologa/stručnjaka
da vam obavi takvo testiranje.
5. Ako
je potrebno, tu već možete smanjiti krug na otprilike šest kandidata. Te
kandidate pozovite u sledeći krug.
6. Neka
kandidati dođu svi zajedno. Neka preduzeće ili spomenuti psiholog osmisli zajedničku
interakciju gde ćete videti kako se kandidati ponašaju u skupini između
sebe. To neka budu zajednički zadaci koji će pokazati koje vrednosti
kandidati imaju u sebi.
7. U
poslednjem krugu obavite zadnji razgovor s dvoje ili troje kandidata. Možete
kandidatima dati da obave konkretan posao, a možete im i tražiti da vam
daju kontakte ljudi kod kojih možete proveriti njihove reference.
8. Donesite
odluku i napravite odlično uvođenje
u novo radno mesto.
Ne morate uvek
slediti sve korake. Ako zapošljavate ključne ljude, onda ih svakako sledite.
Ako zapošljavate radnika, izbacite kolektivnu interakciju ili psihološke
testove. Budite fleksibilni imajući na umu važnost radnoga mesta i potencijalne
troškove ako odaberete pogrešnu osobu.
Možete pročitati više o ovoj temi u knjizi BOOM - Put do slobode svakog poduzetnika
Autor: Alan Žepec