Šta će nam misija i vizija u menadžmentu?

14.03.2022.

Zašto su misija i vizija važne u menadžmentu? O čemu moramo voditi brigu dok ih definišemo? Kako odlučujemo šta će nam biti misija, a šta vizija?

Svakome je jasno da one odražavaju suštinu firme. Upravo zato, na ulazu u mnoge velike korporacije možete uočiti na zidovima citate koji su parafraza vizije i misije brenda. Tokom marketinških kampanja brendiranja današnje firme vole naglašavati svoju viziju i misiju. Ako ih brendovi dobro komuniciraju, one ulaze u svest potencijalnih te ostaju u svesti postojećih potrošača proizvoda ili usluga brenda

Misija i vizija treba da budu jasne, svima razumljive, kako upravi, menadžmentu i zaposlenima, tako i poslovnim partnerima i klijentima/kupcima. Na krilima vizije menadžment bolje sagledava položaj firme iz perspektive budućnosti. To menadžerima omogućava da pokrenu potrebne korake kako bi se firma počela kretati u željenom smeru. Važno je da svi zaposleni znaju u kojem smeru želite razvijati firmu tj. jasno definisati šta je njezina misija, a šta vizija, kako bi ih jasno mogli slediti. 

Kaže se da mudar čovek vidi ciljeve na početku, pametan u sredini, a glup tek na samom kraju.

Zacrtavanje ciljeva, te vođenje poslovanja pod jasnom vizijom i misijom pomoći će Vam da kao menadžer budete u grupi mudrih. Kad razmišljate o brendu firme, o njegovoj viziji, obavljate svoj posao skoncentrirani na ispunjavanje aktuelnih ciljeva, zatim sprovođenje misije. Pogled Vam je fokusiran na budućnost firme.

Misija i vizija kao misli vodilje poslovanja

Kako dobra misija i vizija stvaraju lidera?

Globalno popularni brend automobilske industrije Ford danas je tu gde je zahvaljujući vizionarstvu svoga osnivača. Henry Ford imao je jasno definisanu viziju. Želeo je proizvesti svima dostupan jeftin automobil. Vođen tom vizijom, da bi omogućio što dostupniji i jeftiniji automobil, osmislio je tekuću traku koju je pustio u pogon 1913. godine u svojoj fabrici automobila Rouge u Dearborneu (Michigan). Bila je to ugrađena linija na principu pokretne trake za sastavljanje automobila Model-T. Došlo je do znatnog povećanja proizvodnje jer se skratilo vreme proizvodnje. Pre puštanja u pogon pokretne trake, za sklapanje šasije trebalo je 12 sati i 30 minuta, a s novim principom rada samo 2 sata i 40 minuta. Već godinu dana kasnije, vreme je još više redukovano, na 1 sat i 30 minuta.

Klupko se zakotrljalo! Krenula je masovna proizvodnja prvog automobila na svetu, što je bitno pojeftinilo proizvodnju, a samim tim je i krajnji proizvod bio dostupniji većem broju ljudi. U početku su samo bogati industrijalci mogli imati retke primerke Forda jer je bio skup zbog dugotrajnog načina proizvodnje. Ford je ispunio svoju misiju zahvaljujući inovativnosti i viziji koja ga je vodila. 

Treba li napomenuti da je ovaj način proizvodnje postao zlatni standard nakon 10 godina svuda u svetu i da je danas još uvek tako? Ovo je odličan primer kako treba slediti svoju viziju i ne skretati s puta. Mnogi su, poput Forda, verujući u svoju viziju postali pioniri u svojoj industriji i vodeći svetski brendovi.

Vizija

Definišemo li viziju [lat. visio = pojava, prikaz, misao] kao sliku idealne budućnosti firme, imamo misao vodilju koja nas vodi u željenom smeru. Dobro definisana vizija jasna je predstava nekih budućih događaja i dugoročnih rezultata tj. prikaz idealne budućnosti firme. Viziju ne kreiramo na kratke staze. Planiramo dugo poslovati i zato firma mora imati viziju dugotrajnog uspešnog poslovanja te osim kraćih i one dugoročne ciljeve. 

Ko definiše viziju?

To uglavnom čine vlasniciosnivači firmiuprava i menadžeri. Mogu to činiti samostalno ili uz pomoć zaposlenih. Imate li u timu zaposlene koji su vezani za radno mesto, firmu i njen brend, a nemate jasno razrađenu ni viziju ni misiju brenda, njihovo mišljenje je dragoceno. Mnoge firme postavile su viziju na temelju predloga svojih zaposlenih.

Kako se definiše vizija?

Vizija treba da odgovori na pitanje šta firma želi ostvariti u nekoj daljoj budućnosti. Ne sutra, već za 10, 20, 30 godina. 

Vizija se u menadžmentu obično definiše pomoću tri metode:

  1. samoispitivanje – firma se preispituje dok se ne iskristališe najbolja vizija
  2. sastavljanje tzv. Mars grupe – firma šalje grupu od 5 do 7 svojih menadžera na izolovano i imaginarno mesto (na Mars) sa zadatkom da osnuju identičnu firmu (onoj na Zemlji) kako bi stvorili viziju brenda
  3.  ispitivanje zaposlenih – uvažavaju se njihovi stavovi i odanost vrednostima firme. 

Kada su Steve Jobs i Stephen Wozniak zamišljali budućnost svog brenda, želeli su proizvesti računar koji će biti finansijski dostupan širim masama. Umesto velikih korporativnih računara, krenulo se u proizvodnju manjih računara velike memorije. Pojava personalizovanih računara dovela je do informatičke revolucije. Njihova jasno definisana vizija omogućila je ispunjavanje misije.  

Iako je reč o dvema različitim stvarima, misija i vizija moraju biti komplementarne i usko povezane

2 glavne komponente vizije 

Collins i Porras kažu da viziju određuju:

  1.  osnovna ili temeljna ideologija
  2.  predvidljiva budućnost

Kao što smo već pre napomenuli, vizualizujemo budućnost firme na duži rok. Upravo taj element vizije jednako je važan kao i temeljna ideologija i svrha. Kada govorimo o predviđanju budućnosti firme na duge staze, pritom mislimo na 10-30 godina. Time, poslovnim partnerima i klijentima/korisnicima svojih proizvoda ili usluga dajemo do znanja da smo ozbiljan igrač u svojoj branši. 

Osnovna ideologija definiše identitet i prirodu firme te predstavlja trajni element vizije. Sastoji se od:

  •  temeljnih vrednosti
  •  osnovne svrhe firme

Bez svrhe nema ni dobre vizije, a to znači, ni dobro usmerenog poslovanja. Zašto? Zato što je svrha najvažniji razlog postojanja neke firme. Znate li koja je svrha firme koju vodite? Možda je nedorečenost ono što je koči da se uspostavi na tržištu kao brend s kredibilitetom. Bez jasne vizije, bez jasne komunikacije brenda, nema ni dobrih poslovnih rezultata.

Zanimaju Vas kratke novosti iz područja liderstva, ličnog i profesionalnog razvoja? 

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER 

 

Misija

Kada stvorimo viziju dugoročne budućnosti, potrebno je definisati misiju tj. osnovnu funkciju ili zadatak firme po kojoj se ona razlikuje od sličnih firmi u svom području delovanjaMisija opisuje vrednosti naše firmerazloge postojanja te aspiracije

Dobro postavljena misija predstavlja čvrsti temelj za zacrtavanje i izvođenje ciljeva i planova za napredak. Tu je bitno imati konkretne i realne ciljeve koji se mogu realizovati u nekom određenom vremenu. Možda se na prvu laicima čini lako, ali kvalitetno definisanje misije zaista je zahtevan zadatak koji iziskuje vreme, analizu tržišta te anketiranje potrošača i zaposlenih kako vide brend. 

Misija mora imati dobar sadržaj. Da bismo uključili u misiju kvalitetan sadržaj, moramo se fokusirati na 5 ključnih elemenata:

  1. POVEST I TRADICIJA – misija i razvoj preduzeća izviru iz istorije i tradicije preduzeća
  2. PRIORITETI – šta su prioriteti osnivača, vlasnika i menadžmenta firme
  3. OKOLINA FIRME – u kakvom okruženju i okolnostima firma deluje
  4. FINANSIJSKA I MATERIJALNA SREDSTVA FIRME
  5. SPECIJALNOST FIRME – šta je specifičnost firme.

Elementi misije

Misija u menadžmentu sastoji se od:

  •  svrhe – treba se (za)pitati zašto naše preduzeće postoji
  •  strategije – proučavamo položaj i komunikaciju konkurencije te ističemo ono što nas razlikuje od ostalih
  •  standarda ponašanja u poslovanju – naglašavanje distinktivnih sposobnosti 
  •  vrednosti firme – u šta verujemo. 

Svrha u kontekstu misije firme ne sme biti nešto uzdignuto u sferu apstrakcije. To doslovno treba biti konkretna i realna svrha, poput npr. zarade više novaca za deoničare i slično.

Preispitivanje misije

Kako je poslovni svet i sve što ga okružuje jedan živi organizam stalno u pokretu i previranjima, vrlo često zbog promena na tržištu, globalnih kretanja u svetu (inflacije, krize, ratovi, nestašice, novi revolucionarni proizvodi na tržištu koji menjaju čovečanstvo) misija preduzeća može postati  zastarela. Postaje nejasna ili nedostatna u odnosu na novu situaciju na lokalnom ili globalnom tržištu. Stoga, menadžeri povremeno treba da preispituju misiju brenda koji predstavljaju. Kod preispitivanja treba da postavite sledeća pitanja i odgovorite na njih:

1. Kojim se poslom bavimo?

2. Ko su naši potrošači?

3. Šta kupcu predstavlja vrednost, benefit i prednost?

4. Koje su naše finansijske, strateške mogućnosti i mogućnosti realizacije?

5. Kakav bi naš posao trebalo da bude u budućnosti?

Kako se definiše misija?

Misiju tvrtke mogu definirati:

1. osnivač firme – ima svoju poslovnu filozofiju koja s vremenom polako prerasta u misiju brenda

 To je jedan od najboljih načina definisanja jer je osoba i subjektivno uključena u celu poslovnu priču, stalo joj je pa unosi i dozu emocije u postavljanje misije. Ovako se najčešće definišu porodične firme, koliko god one imale kratku ili dugu tradiciju poslovanja. I nevažno je jesu li lokalno ili globalno poznati brend. Dobar storytelling počiva na jasnoj misiji i viziji firme, a najbolji storytelling (onaj koji prodaje marketinšku priču) prožet je emocijom. Izaziva kod čoveka željenu reakciju. To su najčešće pozitivne emocije: sigurnost, ljubav, sreća, sloboda, ispunjenost…

2. menadžment – menadžeri sami ili uz pomoć svojih savjetnika pišu izjavu o misiji.

 Struka će reći da ovo baš i nije dobar pristup. Možemo to povezati s nedostatkom sentimenta, pogotovo ako se radi o mladom menadžmentu koji je tek stigao u neku firmu i nije vezan za brend.

9 ključnih komponenti 

Odabere li firma menadžersko postavljanje misije, menadžeri treba da imaju na umu da misija brenda mora biti rešavanje određenih problema potencijalnih i/ili postojećih klijenata. Pri izradi Izjave o misiji sagledavaju se 9 ključnih komponenti kako bi se procenio kvalitet i aktuelnost misije:

  •  potrošači
  •  usluge/proizvodi
  •  tržište
  •  tehnologija
  •  briga za opstanak
  •  rast i profitabilnost
  •  filozofija poslovanja – poimanje brenda
  •  briga za zaposlene
  •  briga za javni imidž

Na koja pitanja odgovara misija?

Kod definisanja misije menadžeri sebi treba da postave i odgovore na 3 pitanja:

  •  Šta radimo da bismo zadovoljili potrebe i želje kupaca?
  •  Kako radimo – način na koji se razlikujemo od konkurencije?
  •  Za koga radimo?

Peter Drucker u svojoj knjizi o menadžmentu piše kako postoji samo jedna valjana definicija svrhe posla, a to je stvaranje i pronalaženje kupca jer on je taj koji definiše poslovanje. I tu po njemu, prestaje sva mudrost i mozganje oko velikih ideala utkanih u misiju. Složili bismo se s njim da je zadovoljavanje kupaca misija i svrha svakog poslovanja, ali bismo i dodali da svaka firma može to nadograditi kako bi istaknula svoj diferencijalni faktor.

Koliko su misija i vizija zaista važne u menadžmentu?

Kada se misija i vizija konačno iskristališu, njihovo definisanje postavlja temeljne odrednice poslovanja svake firme. Na pitanje šta definiše i karakteriše naše poslovanje možemo odgovoriti samo ako ga počnemo posmatrati iz perspektive posmatrača, ako iskočimo iz svojih, i uskočimo u cipele klijenata/kupaca. 

Dok vizija definiše smer u kojem će se firma kretati u budućnostimisija odgovara na pitanje koja je svrha postojanja, šta radimo kako bismo ostvarili svoju viziju. 

“Misija je ono što firma jeste, a vizija ono što firma želi i teži postati.” 

Treba li Vam pomoć oko definisanja misije i vizije, LQ nudi raznovrsni program treninga za menadžere koji Vam pomažu da se fokusirate na najvažnije vrednosti firme. 

Izvor: “Stručni časopis qLife, “Vizija i misija”, (Proljeće 2012.)”

vrh stranice