16.03.2022.
Poruka je bila izrečena u više oblika, poput pitanja: „Koja je tehnika najefikasnija u radu s ljudima?“ Ili zahteva: „Preporučite nam metodu kao najbolji pristup članovima tima na sastancima?“ ili pak stava: „Nemamo šta da pričamo puno sa ljudima, završili smo iste škole i oni to moraju znati…“
Ono što sam ja čuo kroz sve prethodno navedeno je pitanje alata koji se koriste u vođenju timova da bi oni bili učinkoviti (bez obzira na to šta definišete kao učinak) i fokus samo na alate i metode bez puno razumevanja šta je pozadina svemu tome!
Onda pitam ja sebe, kad mogu i drugi, zar smo i kako to da jesmo smetnuli s uma da je osnovni “alat“ svakoga menadžera komunikacija? Komunikacija kojom kreiramo odnose između nas i pojedinaca ili grupa, te između njih samih!
Koliko je stvarno prisutna u praksi teorija koja kaže da je u menadžerskoj ulozi potrebno puno više pažnje i vremena posvetiti svojim članovima tima nego svojoj operativi? Ako jeste, onda je jednostavno šta je osnovni alat. Komunikacija je nešto šta se uvek zbiva, svesni mi ili ne, i direktna je veza s našom ličnošću koju na taj način “isijavamo“. A koliko smo svesni sebe?
Bez obzira na to da li je u situaciji izražena potreba za direktivnim načinom, podrškom, delegiranjem, korektivnim feedbackom, coachingom ili bilo kojom drugom “tehnikom“ (kako ih volimo nazivati), u pozadini je način komunikacije kojim usmeravamo odnos s drugom osobom (grupom) u smeru razumevanja i saradnje ili nečega drugog.
Uvek mi je zanimljivo da se, kada je u pitanju komunikacija u poslovnom treningu, većinom svi slažu da to nije potrebno jer “znamo pričati“, zar ne!? Da ne idemo toliko u prošlost, ali koliko su nas uopšte učili kako komunicirati u školama osim što smo naučili slova? Nisu nas učili kako komunicirati, zašto, kada, s čime je komunikacija povezana, kakve to ima veze sa mnom… Zbog svega navedenog, moj je utisak da smo učili jako malo ili ništa!
Komunikacija je veština, što znači da je fluidna i nužno ju je stalno trenirati, osvežavati, razvijati i nadograđivati jer se inače “skuplja“, nestaje i postaje više teret nego sposobnost. Uvek i svugde je potrebna, a naročito u ulozi menadžera/lidera, konstantno uronjenog u interakciju i odnose!
Ako ne znate preneti informaciju, neće vam pomoći svo znanje ovog sveta. Ako vam je pre trebalo ekspertno znanje, sad vam treba komunikacijska izvrsnost. Detaljnije o tome razgovaraćemo na trećem modulu programa First Time Manager.
Autor: Ljupko Kontešić