Organizaciona kultura: Šta negovati?

20.10.2021.

Preduzeće treba stalnu brigu. Ono je poput živog bića, a njegovim članovima nešto odgovara, a nešto ne.

Organizaciona kultura jeste tema mnogih rasprava i teško se definiše. Ako uspemo definisati šta predstavlja za nas, to će nam dati upute o tome kako dijagnostikovati probleme, pa čak i osmisliti i razviti rešenja.

Michael Watkins je rekao da je „kultura imuni sistem organizacije,“ te da predstavlja oblik zaštite koji se razvio iz situacijskih pritisaka. Hteli bismo podeliti s vama nekoliko zaključaka do kojih smo došli dugogodišnjom saradnjom sa zaposlenima u različitim firmama i područjima, tj. proučavanjem problemskih situacija i obrazaca ponašanja:

Ljudi vole da budu produktivni

Učinak je ono što motiviše! Da, važna su plata, uslovi rada, komunikacija među kolegama i odnos između nadređenog i zaposlenog. Ako je sve navedeno u redu, osoba će prirodno hteti da firma napreduje i osećati se ponosno kad su vidljivi dobri rezultati. Je li to i kod vas slučaj?

Važno je dobro raspoloženje

Kome se ne sviđa da bude dobro raspoložen? Jeste li svesni efekta vašeg osmeha na druge? Kad se smejete, ljudi oko vas takođe mogu imati koristi od toga. Nebrojene studije pokazale su da sam čin gledanja druge osobe kako se smeši izaziva automatski mišićni odgovor koji nam izmami osmeh na lice. Da, osmeh je zarazan, a nauka je to uvek iznova pokazivala. Ovu jednostavnu činjenicu možemo iskoristiti za razvoj organizacione kulture - ne propustite da svima pokažete dobro raspoloženje.

Bez nadzora

Da li konstantno nadgledate svoje zaposlenike? Prema izuzetno učinkovitom konceptu funkcionisanja BOOM-a, treba težiti autonomiji članova, čija zasebna delovanja zajedno doprinose razvoju firme. Pravi je izazov uspostaviti disciplinu i dopustiti samostalnost članova. Čini se da su ovo dvoje kontradiktorni, pa nam je teško poverovati da mogu postojati istovremeno. Međutim, uz odgovarajuću strukturu, disciplinu i transparentnost, svaki zaposleni može pokazati ono što zna, a što je najbolje, niko ga neće prisiliti na to. To znači dati zaposlenima slobodu rada na način koji im odgovara: bilo da oni odlučuju o tempu rada, redosledu izvršavanja zadataka, imaju veću kontrolu nad poslovima ili čak, ukoliko je moguće, slobodu da odlučuju kada i gde će obavljati posao. Dato poverenje itekako se može višestruko vratiti. Na taj način ćete svojoj firmi osigurati dugoročne dobre odnose i ugled poželjnog poslodavca.

Nagrade i priznanja

Ne treba posebno govoriti o važnosti deljenja bonusa. Kako određujete bonus šemu? Jesu li zaposleni zadovoljni? LQ zastupa transparentnost u svakom delu svog poslovanja, uključujući i finansijski. Svi zaposleni znaju kako agencija stoji s novcem i koliki bonus mogu očekivati. Osim toga, postoji običaj odlaska na ručak o trošku agencije nakon uspešnog kvartala, radi proslave uspeha. Ovo je izvrstan način za povećanje kvaliteta organizacione kulture jer još više povezuje ljude u timu.

Ukoliko Vas zanimaju slične teme, prijavite se na naš Newsletter: https://www.lq.hr/prijava-na-newsletter.aspx

 

Autorka: Glorija Smiljanić

vrh stranice