Neformalna poslovna druženja – put do novih kontakata i poslovnih ideja

23.09.2022.

Neformalna poslovna druženja su sastavni deo menadžerskog posla. Sklapanje poslova u opuštenoj atmosferi često je uspešnije od dogovaranja u kancelarijskim prostorijama firmi. Okupljanja, razne proslave, team building, poslovni ručkovi i večere prava su prilika da se družite s poslovnim partnerima, klijentima, ali i sa svojim nadređenima i podređenima. Neformalna poslovna druženja najčešće se događaju u vreme adventa, Božića ili jubileja radnih organizacija.

Networking omogućava upoznavanje poslovnih partnera na novom nivou te lakše dolaženje do važnih kontakata, zbog čega se topi distanciranost između sagovornika. Ljudi postaju opušteniji tokom neformalnih razgovora kao što su minglanje i small talk.

Kada su menadžeri u pitanju, ne postoji stroga šema radnog vremena tj. osmosatno zadržavanje u kancelariji. Budući da imaju specifičan posao, ostanak na poslu nakon radnog vremena nije retka pojava. Menadžer ne mora biti fizički prisutan u kancelariji tokom celog radnog vremena jer njegov posao podrazumeva, među ostalim zadacima, i odlazak na poslovne ručkove i večere.

Jeste li skloniji formalnom načinu razgovora s klijentima ili preferirate neformalni razgovor u opuštajućem ambijentu, poput restorana? 

Zašto je minglanje dobar način neformalnog druženja?

Minglanje ili mingling je vrsta profesionalnog neformalnog druženja s kolegama ili nepoznatim ljudima iz poslovnog svetaSaznajemo više o konkurenciji, uočavamo dobre prilike, prepoznajemo kvalitetne ljude iz svoje branše i dolazimo do željenih kontakata.

Uz osvežavajući gutljaj i fini zalogaj, početna trema od razgovora s nepoznatima relativno brzo prolazi. Stoga, naša je preporuka – minglajte što više! Nikad ne znate koga ćete upoznati. 

Razlikujemo:

  • interno minglanje – komunikacija s kolegama iz iste firme
  • eksterno minglanje – komunikacija s nepoznatim ili manje poznatim biznismenima iz branše. 

Eksterno minglanje je jedna od najvažnijih veština u poslovnom svetu. Ekstrovert odlično mingla jer je otvoren za svaki vid komunikacije. Kod introverta stvari nisu tako jednostavne. Povučenoj osobi preporučujemo da poradi na ostavljanju dobrog prvog utiska. LQ savetnici pomažu menadžerima da postanu odlični komunikatori. 

Small talk kao poželjan oblik poslovne komunikacije

Small talk jedan je od oblika poslovne komunikacije i vrlo poželjna društvena veština. Reč je o neobaveznom razgovoru koji ne pokriva temu iz poslovnog života. Takav razgovor svrha je sam sebi, a bez njega nastaje neugodna dugotrajna tišina među sagovornicima. Fenomen neformalnog razgovora prvi je stručno opisao Bronislaw Malinowski davne 1923. godine, nazvavši ga fatičkom komunikacijom. Već tada je bilo jasno da small talk spada u društvene veštine. Ovaj način neformalnog razgovora poprimio je obeležja poslovnog rituala tokom team buildinga, proslava, ručkova, konferencija… 

Klaus Schneider bavio se temom small talka u situacijama kada ljudi upoznavaju strance. Pretpostavio je da će takvi razgovori da sadrže veliki broj predvidivih segmenata, od čega je prvi uglavnom artikulisan tako da se druga strana lako s njim poistoveti ili da daje potvrdan odgovor. To znači postavljanje kraćeg uvodnog pitanja ili izražavanje stava s pitanjem na kraju. Drugi segment je odgovor druge strane. 

Dok Herbert Paul Grice zastupa tezu da odgovor ne treba da da više informacija od onog što je zatraženo pitanjem, Schneider smatra da je glavno obeležje small talka sagovornikovo nadovezivanje na temu nekim svojim dodatnim opservacijama čime se komunikacija tj. dijalog produbljuje. 

Najveće prednosti small talka

  1. zbližavanje sa sagovornikom 
  1. smanjivanje socijalne distance 

Neformalna poslovna druženja – predlog tema za razgovor 

Teme ugrubo delimo na:

  1. direktne – lične opservacije (npr. pitamo za zdravstveno stanje ili pohvalimo fizički izgled sagovornika)
  2. indirektne – situacijski kontekst (npr. spomenemo trenutne aktuelnosti u zemlji, Evropi i svetu, komentarišemo sportske rezultate, kakvo je ozvučenje u prostoriji, je li muzika preglasna i slično). 
Vreme 

Poslovni gurui preporučiće vam izbegavanje razgovora o vremenu i vremenskoj prognozi jer će se ta tema jako brzo iscrpeti, a iz nje se obično ne razvije kvalitetna diskusija. No, ako ste imalo kreativni, možete da podstaknete temu klimatskih promena u regiji iz koje dolazite i pitati kako se globalno zagrevanje ispoljava u kraju iz kojeg dolazi vaš sagovornik. 

Sport 

Sportske teme, naročito među muškim menadžerima, odlično prolaze na okupljanjima, poslovnim večerama i ručkovima. No, pripazite! Postoje i oni koji nisu ljubitelji sporta. Zato je naša preporuka da prvo proverite na indirektan način vole li svi sport u grupi u kojoj minglate. Ako ste započeli razgovor s fanatičnim fanom nekog sportskog kluba, a vi gajite simpatije prema konkurentskom timu, probajte što pre promeniti temu razgovora jer takve diskusije izazivaju nepotrebne tenzije. 

TV program 

Popularne serije, dokumentarni i igrani filmovi takođe su poželjne teme za razmenu mišljenja tj. uspostavljanje dobre interakcije. 

Mesto održavanja 

Komentarišite mesto na kojem se nalazite, grad u kojem se odvija event, apartman ili hotel u kojem ste odseli. Drugima će biti zanimljivo čuti tuđa mišljenja, ali će isto tako vrlo rado da podele svoje iskustvo. 

Zabava

Ljudi vole znati kako se drugi zabavljaju i koji su njihovi hobiji. Isto tako, vole se pohvaliti i svojim slobodnim aktivnostima, pogotovo ako su u nečemu izuzetno uspešni ili su susreli osobu s kojom dele afinitet prema istim stvarima. Tu se odmah rađa simpatija prema sagovorniku i razgovor se spontano produbljuje. 

Moda 

Ako primetite da osoba ima istančan ukus za odevanje i modne dodatke, pokrenite temu mode. Takve osobe vole da ih pohvalite za outfit te da dobiju priliku da nekome udele koji modni savet. Kod njih ćete pitanjem o modi zaraditi veliki plus. 

Umetnost i kultura 

Mnogi ljudi iz poslovnog miljea vole umetnost, naročito likovnu, te često odlaze u pozorište i bioskop. Kada primetite da se načinje tema umetnosti i kulture, pokažite svoje zavidno znanje i interes za njihove zbirke umetnina ili poznate izložbe i muzeje koje su posetili. 

Hrana

S hranom nikada ne možete pogrešiti. Pitajte sagovornika koji restoran bi vam preporučio. Ako imate posla s gurmanom, dobro se raspitajte koja mesta posećuje, šta najviše voli da jede te ga u jednoj od idućih poslovnih prilika pozovite u njegov omiljeni restoran. 

Posao  

S ovom temom budite oprezni. Ne preporučuje se agresivno nametanje poslovnih tema jer ljudi su ipak došli da se malo opuste. No, nemojte da izbegavate temu posla. Svako ima šta da prokomentariše za svoj posao. Moći ćete saznati jesu li sagovornici zadovoljni na poslu, šta cene kod poslodavca, pa ako vam je neko zanimljiv kao potencijalni zaposleni, imajte na umu sve što je izrekao kako biste mogli da mu date poslovnu ponudu koju neće moći da odbije. 

Putovanja 

Prepoznate li putoholičara, postavljajte mu direktna pitanja o njegovim putovanjima. Vrlo rado će prepričavati svoje zgode i nezgode s putovanja. 

O čemu nije dobro pričati?

Gde god ima jakih oprečnih osećanja, mišljenja, stavova, ali i pogleda na svet, izbegavajte te teme. Napomenuli smo kada treba da odustanete od teme sporta, ali politiku i veru bi trebalo svakako da izbegavate kao teme za small talk i minglanje. Neugodnosti, napetosti, tenzije, prepirka ili svađa nisu ono zbog čega ljudi dolaze na neformalna poslovna druženja. 

Poslovni ručkovi/večere

Uprkos pridevu poslovni, sastanci izvan firme u restoranu predstavljaju manje formalan oblik poslovne saradnje od pregovora i dogovora u kancelariji. A, to znači odličnu priliku za sklapanje novih poznanstava i poslova

Menadžeri radoholičari u poslu su non stop. U slobodno vreme razmišljaju o poslu, poslovnim prilikama ili problemima, a ručkove s klijentima ne doživljavaju kao ljubazan poslovni čin, već priliku za unapređenje poslovanja. Menadžer saznaje uspešne poslovne priče ili se inspiriše u druženju s ljudima iz poslovnog miljea. 

Kao organizator, menadžer planira rad i poslovanje, vodi i angažuje ljude te kontroliše informacijske, materijalne i ljudske resurse. Potencijalne nove zaposlene može uočiti bilo gde družeći se s njima, na temelju čega može proceniti stepen obrazovanja, sposobnosti, veštine, karakteristične osobine koje su potrebne za neko radno mesto te sklonost timskom radu. 

Neformalna poslovna druženja – u čemu leži tajna uspeha? 

Odlazak na poslovni ručak ili večeru odlična je prilika da upoznate klijente u nekom drugom svetlu. Tu se otkrivaju lični prioriteti i hobiji, a o poslu se razgovara mnogo opuštenije

R. L. Katz smatra kako dobar menadžer treba posedovati 3 bitne veštine i znanja na svim razinama menadžmenta, a to su:

  • stručna znanja i veštine – tehnička znanja i veštine
  • strategija – konceptualna znanja i veštine
  • socijalne veštine – znanja i veštine u ophođenju s ljudima. 

Uspeh menadžera zavisi od toga kako razvija i kombinuje navedena znanja i veštine. 

Važnost socijalnih veština za neformalna poslovna druženja

Ne odbijajte pozive na društvena okupljanja jer predstavljaju prava žarišta dobrih poslovnih prilika! Neformalna druženja tokom poslovnih večera i ručkova, okupljanja ili team building putovanja otkrivaju vam novi svet poslovnih mogućnosti i priliku da bolje upoznate svoje klijente, potencijalne klijente, ali jednako tako i svoje kolege te podređene zaposlene. Nakon što ih upoznate, dobićete bolji uvid u njihov karakter i moći ćete da razumete neke njihove postupke i stavove ili eventualne greške na poslu

Najbolji izvor novih kontakata, osim preporuke, predstavljaju upravo neformalna poslovna druženja. 

LQ hintovi za dobro minglanje, opušteni small talk i kvalitetnu diskusiju na poslovnom ručku ili večeri

Ekstrovertnost je poželjna osobina u liderstvu, no postoje menadžeri koji ne vole neformalne razgovore. Uprkos tome što su svesni koliku korist pružaju, izbegavaju ih. Za njih smo pripremili korisne savete za uspešno minglanje i small talk. 

1.Pripremite se za razgovor 

Da biste se dobro pripremili za event na koji odlazite, istražite ko sve dolazi. Ako vam je za oko zapelo neko zanimljivo ime iz poslovnog sveta, pripremite relevantna pitanja, osmislite teme za razgovor. Ako niste spontani, uvežbajte kod kuće pred ogledalom neke uvodne, pozdravne rečenice, koje zvuče simpatično i opušteno, kao npr.: 

„Ćao ljudi, znate li vi šta se nalazi u ovom misterioznom koktelu?“ 

„Pozdrav! Šta mi predlažete od kolača, jeste li probali koji?“ 

2.Budite u toku s vestima 

Neka vam ne bude teško informisati se o novim vestima. Pokazaćete svoju ažurnost i shvatiće vas kao uverljivog sagovornika. Upućenim sagovornicima ugled raste. 

3.Interes za druge 

Izbegavajte da pričate sve vreme o sebi jer ćete ostaviti utisak egocentrične osobe, a takve su osobe nepoželjne u društvu. Pokažite da vas zanimaju tuđa mišljenja, iskustva, predlozi i sugestije, pogotovo kada su relevantne. 

4.Prebacite fokus na sagovornika

Ako ne volite da budete u centru pažnje, fokus prebacite na sagovornika postavljajući mu otvorena pitanja, na koja nije moguće odgovoriti kratkim da ili ne. Tako ćete navesti sagovornika da duže odgovara, a na vama je da ga pažljivo slušate. Budući da ne volite dominirati, postavljanje dobro smišljenih pitanja bit će sasvim dovoljno da aktivno učestvujete u razgovoru. 

5.Produbite razgovor

Pažljivo odabranim pitanjima možete da produbite temu koja vas zanima, da pokažete da poznajete tematiku i da vam je stalo do toga šta sagovornik govori. 

6.Ubacite anegdotu iz privatnog ili poslovnog života 

Podelite neku ličnu anegdotu iz života ili poslovnog okruženja vezanu za temu o kojoj razgovarate. Početna suzdržanost s obe strane počeće ubrzo da splašnjava. 

7.Mobilni telefon stišajte i ne koristite na takvim druženjima

Mobilni telefon nam na nepoznatom terenu predstavlja spas pa refleksno posežemo za njime kako bismo odali utisak da se ne dosađujemo, da nismo nervozni i da imamo šta da radimo. No, naša je preporuka, utišati mobilni telefon jer on će biti nepotrebna distrakcija tokom upoznavanja novih ljudi. Ako usred razgovora počnete da pregledavate poruke, sagovorniku pokazujete da vam je razgovor nezanimljiv ili još gore, dosadan. 

Neformalna poslovna druženja uz LQ savete postaju prijatno iskustvo

Koliko će se menadžer posvetiti poslu izvan radnog vremena, zavisi o angažovanosti pojedinca. O pristupu poslu zavisi hoće li propustiti da uoči priliku za ugovaranje novih poslova. Kako pristupiti ljudima tokom neformalnih druženja i kako voditi razgovor, otkrivaju vam naši savetnici za menadžereLQ edukacije pravo su mesto za unaprediti svoje menadžerske, ali i komunikacijske veštine.

vrh stranice