Kako smanjiti kompetitivnost među zaposlenima?

30.06.2022.

Saradnja je najbolji način za postizanje dobrih rezultata i prevenciju nezdrave kompetitivnosti među članovima radnog tima. Živimo i radimo u svetu prepunom proizvoda i usluga koji su produkti više stručnih znanja i veština.

Dobra saradnja je osobina skladnog i uspešnog tima.

 

Da li tim može biti produktivan bez nje? Kako postići saradnju u timu te smanjiti rivalitet među njegovim članovima? Uz LQ smernice unapredićete kvalitet timskog rada i stvoriti okosnicu za kvalitetnu saradnju. Želite li, osim čitanja naših blogova o poslovnoj komunikaciji i menadžmentu, da primate newsletter koji izlazi dva puta mesečno, prijavite se na LQ newsletter.

 

Saradnja

Saradnja je neophodna jer sami možemo nešto napraviti, a zajedno možemo sve.

 

 Nema čoveka na ovom svetu koji zna sve informacije, koji je sposoban i ima sve veštine za izradu nekog proizvoda ili stvaranje neke specifične usluge. Razvoj i uspeh preduzeća te razvoj novih proizvoda, koji su najčešće spoj različitih znanja i veština, u današnje vreme sve više zahteva timski rad i saradnju.

 

 Zaposleni su često suočeni s tolikim brojem podataka i traženih kompetencija, veština i znanja, da je to previše za njih kao pojedince. Zbog toga se rodila potreba za radnim timom - skupom zaposlenih istih, sličnih ili različitih profila, u zavisnosti od karaktera projekta na kojem sarađuju. Oni svojim veštinama i znanjem te zajedničkim trudom i snagama dolaze do cilja koji je pred njih postavio menadžment firme.

 

Radni tim, timski rad i saradnja

 

Psiholozi kažu da je pripadnost nekoj grupi, bez obzira na to da li se radi o sportskoj grupi, radnom timu, verskoj zajednici ili političkoj opciji, veliki stimulator. Zaposleni koji se osećaju dobrodošlo u tim i prihvaćeno od strane kolega i rukovodstva firme, motivisani su i ulažu veće napore nego kada rade sami.

 

 Sva zajednička iskustva u nekoj grupi povezuju ljude. Povezanost podrazumeva želju za pomaganjem drugome te za saradnjom.

 

 

 Zaposleni u timovima mogu rasti, učiti i napredovati. Iako većina zaposlenih prvenstveno želi ostvariti svoje ciljeve, svesni su da ih mogu postići preko zajedničkih. Postizanje zajedničkih ciljeva podrazumeva povezivanje s drugim ljudima, a to vodi u stvaranje timova pa i čitavih organizacija.

 

 Bez obzira vodite li rukovodni, projektni, radni, virtualni  ili krosfunkcionalni tim, potrebno je raditi na njegovom unapređenju. Praksa pokazuje da su timske uloge usko povezane s razvojem tima. Različitost zaposlenih i njihove različite veštine važni su faktori efektivnog i uspešnog tima.

 

Šta kada saradnja nije obećavajuća ili je uopšte nema?

Loši međuljudski odnosi na poslu izvor su velikog stresa za sve u kolektivu. Čak i za one koji se ne mešaju u svađe, koji ne drže ničiju stranu svesni da se konflikt i nesaradnja odražava na celi kolektiv.

 

 Često nam se problemi u timu čine većima nego što zaista jesu. Većinom se radi o problemima koji se mogu rešiti na obostrano zadovoljstvo.

 

 Na prvom mestu trebalo bi da bude savesno i korektno odrađivanje posla. Zato konflikte na poslu treba da nastojite da rešite smireno i argumentovano, bez ulaženja u otvorene sukobe i teških reči koje se ljudima naročito urežu u pamćenje.

 

 U nastavku vam dajemo korisne savete kako podignuti kvalitet komunikacije unutar tima.

 

 Ostvarite dobru saradnju sa zaposlenima i poboljšajte njihovu međusobnu saradnju!

 

Fair play

Niko od zaposlenih ne voli nekorektan odnos nadređenih ili kolega prema njima. Ukoliko osete nepravdu, stvoriće animozitet prema timu, odnosno prema šefu i privilegovanim kolegama. To se odmah odražava na timski rad i dobra saradnja pada u vodu.

 

 Menadžer mora da brine o tome da se niko u timu ne oseća zakinutim, manje cenjenim ili manje vrednim. Ako i postoje u timu zaposleni koje preferira, to nikako ne sme javno iskazivati. Korektan, profesionalan i jednak odnos prema svim članovima tima garantuje skladne odnose među zaposlenima. Fair play neće podsticati nezdravu kompetitivnost, koja često može prouzrokovati konflikt.

 

Saradnja je obavezna!

Istraživanje je pokazalo kako je u posljednjih 20 godina vreme provedeno u kolaboraciji između menadžera i zaposlenog poraslo za 50%. To nam dovoljno govori da moramo komunicirati i sarađivati. Priroda posla je naprosto takva.

 

Zaposleni se privatno druže s pojedincima iz tima. S nekima imaju korektan odnos. S nekima su na distanci. Druge pak nikako ne mogu prihvatiti niti zamisliti kao osobu s kojom bi se družili u privatno vreme.

 

 Ali, nema druge nego sarađivati za svoju i dobrobit firme.

 

 Neko ima ideje, neko je dobar u organizaciji, neko u realizaciji, a neko u prezentaciji. Na vama je da podelite zadatke prema kompetentnosti te da mudro delegirate zadatke. Delegiranje zadataka ne treba nikako raditi stihijski bez pažljivog promišljanja.

 

 Potencijal za efikasan timski rad eksponencijalno se povećava kada svi udruže svoje:

  •  vreme
  •  znanje
  •  veštine
  •  resurse
  •  stručnost.

Tada su poslovni rezultati najbolji, a ciljevi se ostvaruju u potpunosti.

Zaboravite na ekonomiju, u upravljanju ljudima budite psiholog!

U vođenju timom, ekonomsku struku morate ponekad da ostavite malo po strani. Stavite se u ulogu psihologa koji treba dobro da proceni sposobnosti, vrline i mane svojih radnika. Budući da raspolažete resursima koje ste zatekli u firmi – zaposlenima koji su vam na raspolaganju, morate da se trudite da pomirite različite temperamente, karaktere, a često i poglede na svet. I to nije nimalo lak zadatak.

 

 

 Svaki zaposleni je individualac koji razmišlja i radi na svoj način. Želimo li iz njega izvući najviše i najbolje, moramo prepoznati njegov potencijal i sposobnosti. Menadžer ovde igra presudnu ulogu. Stručna literatura kaže da poznavanje stila rada može pomoći da postavimo dobru strategiju unutar tima. Na taj način povećavamo svoju radnu delotvornost

 

Zašto nam je neophodna dobra saradnja među zaposlenima?

 

 Za veću produktivnost, timski duh je vetar u leđa svakom zaposlenom. Zaposleni ne smeju biti samo pasivni izvršitelji zadataka, već aktivni pojedinci koji svojim idejama unaprjeđuju projekat.

 

 Da biste ostvarivali napredak, potrebno je da ljude u svom timu dobro poznajete. Srećom, postoje odlični alati, kao što je Hogan, kojima se vrše psihološke procene kandidata te imate priliku na taj način stvoriti prilično verodostojnu sliku o čoveku i pre nego što se isti zaposli. Oni koji žele koristiti Hogan instrumente za unapređenje svog poslovanja obradovaće informacija da na jesen ove godine LQ organizuje grupu polaznika za Hogan Certifikacijski trening koji omogućava dubinsko razumevanje korišćenja i interpretacije.

 

 Za pronalaženje načina za nošenje s različitostima između zaposlenih, klijenata i složenih društvenih izazova, koristimo Spiralnu dinamiku. Ukoliko ste zainteresovani za ovaj pristup, takođe smo vam obezbedili priliku da pohađate trening.

 

 Tim ima šansu uspostaviti uspešnu saradnju samo ako svaki pojedinac u njemu shvati da mu je potreban kolega za postizanje zajedničkog cilja. Kvalitetna saradnja garantuje dobar timski rad. Što je više saradnje, timskog rada, međusobnog uvažavanja i tolerancije, atmosfera je pozitivnija. Kada je komunikacija među kolegama otvorena, problemi se lakše rešavaju.

 

 Kvalitetna saradnja pomaže nam da razvijemo ili unapredimo sopstvene kompetencije, nova znanja i veštine. I iskustva koja zaposleni steknu na nekom projektu su dragocena. Tako uče da budu odgovorni, da dobro reaguju na neočekivane situacije i daju svoj maksimum.

 

Ako se tim u praksi dokaže tako što privede projekat uspešno kraju, nadređeni će mu poveriti nove projekte, a realizaciju više neće toliko budno nadzirati. Timu će dati više slobode.

 

 Možemo zaključiti kako kvalitetna saradnja pomaže svima:

 

- timu

- firmi

- pojedincu.

 

Šta je važno za dobru saradnju?

  • Neposrednost - Važna je direktna saradnja među zaposlenima i na relaciji menadžer-zaposleni bez posrednika tj. treće strane koja može slučajno ili namerno krivo interpretirati menadžerove reči pa onda i preneti poruku, informaciju ili zadatak na potpuno pogrešan način.
  • Otvorenost - U timu mora vladati sloboda i pravo govora da se otvoreno iznesu ideje i stavovi, ali i sumnje, a sve u svrhu poboljšanja proizvoda, usluge, ideje ili projekta.
  • Poverenje – Ukoliko imaju poverenja u kolege i nadređenog, zaposleni će opušteno obavljati svoj deo posla bez straha da će neko hteti da ih sabotira.
  • Ciljevi - Svaki tim mora znati koji je cilj nekog zadatka/projekta te on mora biti jasno definisan, ne samo usmeno izrečen, već i u pisanoj formi, kako bi ga svi isto interpretirali.
  • Definisanost - U timu ćete uspostaviti dobru saradnju jedino ako postavite jasna pravila igre, zadatke i odgovornosti za svaki segment posla.
  • Interakcija - Komunikacija unutar tima mora biti obostrana – dvosmerna, ne sme biti monolog šefa koji se obraća zaposlenima naređivačkim tonom, već interaktivan, vrlo konstruktivan i argumentiran razgovor sa zaposlenima.
  • Zajednička korist - Iako se ciljevi nas i naših podređenih često ne podudaraju, sve što radimo, trebalo bi da radimo misleći na obostranu korist/interes.
  • Pozitivno okruženje - Samo u pozitivnoj atmosferi, među dobronamernim ljudima, možemo se opustiti i biti svoji pa se tada i više trudimo oko zajedničkih ciljeva.
  • Asertivna komunikacija - Izražava se neslaganje s mišljenjem druge strane na način da se niko ne omalovažava, niti vređa, objašnjavajući jasno svoje stavove i navodeći argumente.
  • Osnaživanje zaposlenih - Podržavajući zaposlene dajete im do znanja da cenite njihov trud, ali i da mogu računati u svakom trenutku na vas i kolege, što im daje dodatnu dozu samopouzdanja i sigurnosti.

Dobra organizacija obezbeđuje kvalitetniju saradnju

Znate li da je raspored stolova i kancelarija u poslovnom prostoru važan za produktivnost tima? Preporučujemo vam da planirano postavite stolove na određene pozicije kako bi zaposleni koji moraju usko sarađivati bili što bliže jedni drugima. Tako neće nepotrebno trošiti vreme na odlazak u drugu kancelariju na kraju hodnika. Kvalitetnije će ga iskoristiti u konstruktivnim raspravama oko poboljšanja rešenja projekta u koji su uključeni.

 

 Studija Univerziteta u Bostonu potvrdila je vezu između mnogobrojnih sastanaka i e-mail poruka koje ih potvrđuju i produktivnosti. Ispitivači ankete ustanovili su da  spontani sastanci (odrađeni po potrebi) povećavaju produktivnost.

 

Digitalna tehnologija pomaže da ostvarimo bolju saradnju

Digitalne poslovne aplikacije omogućavaju nam da budemo u toku s razvojem projekta. Štede naše vreme na dodatne provere termina sastanaka, ali i na dolaske na sastanak i odlaske kući. Na sastanku možemo prisustvovati online iz svojih domova ili kancelarija gde se osećamo manje stresno pa i ležernije komuniciramo, a tada smo spremniji i na timski rad.

 

 

 Znate li da 75% ljudi koji koriste digitalne alate u svom poslovanju s timom na daljinu ostvaruju bolju saradnju i produktivniji su kao tim? Alati za organizaciju vremena, video sastanke i e-korespondenciju svakom zaposlenom daju uvid u sve što se događa vezano za projekat na kojem rade. Na taj način štedimo vreme potrebno za prenošenje informacija pa zaposleni imaju više vremena za dodatno razmišljanje kako poboljšati rešenje, uslugu/proizvod ili za kreiranje novih ideja. E-learning aplikacija je odlična ideja za dodatno povezivanje članova tima. MOL Grupa ju je implementirala kod 15.000 zaposlenih na pumpama, nakon čega su zabeležili 95% participacije i 15% rasta u znanju.

 

Nagrađivanje saradnje

Tri su tipa kolaborativnih resursa koji igraju važnu ulogu u saradnji:

 

- informativni: znanja, veštine

- društveni: dostupnost, povezanost, pozicija u timu

- lični: sopstveno vreme, energija zaposlenih.

 

 Znate li da je saradnja tj. timski rad toliko važan da danas dosta kompanija pomaganje saradnicima uključuje u kriterijume za napredovanje? Na taj način daje se do znanja da menadžment ne ceni kompetitivnost, već timski duh.

 

Pročitajte na našem blogu Kako nagrađivati zaposlenike i njihov doprinos u timu.

 

Učite i napredujte kao vođa tima uz coaching pristup timu.

vrh stranice