08.10.2021.
Brojke su
neumoljive. Nažalost, samo jedan od tri zaposlena smatra da šefovi prepoznaju
njihov trud na poslu, pokazao je izveštaj Tinypulsa. Još gore, samo 25 posto
ispitanih radnika oseća da njihovi poslodavci cene njihov naporan rad. I za
kraj, nimalo bolje, čak trećina zaposlenih oseća se podcenjeno.
Zahvalnost nije uvek lako pokazati. Menadžerima može biti jednako neugodno
hvaliti zaposlene kao što im je ponekad teško uputiti kritiku. Puno je saveta
napisano kako to izbeći, a svi se oni svode na bitno: ne pišete govor za dodelu
Oskara, važno je biti konkretan. Za početak, kad nekog hvalite, uvek spomenite
njegovo ime i kažite, ili napišite, zašto ga hvalite i zašto je to važno, vama
i kompaniji. Jednako važno, ljude treba pohvaliti na vreme, najkasnije sledeći
dan. Naravno, svaki zaposleni je drugačiji i to bi menadžeri trebali uzeti u
obzir. Neke zaposlene možda motiviše prilika da se prihvate novog, izazovnog
posla i to će shvatiti kao znak da im menadžer veruje i oslanja se na njih.
Drugi će pak radije otići na zajednički ručak na kom će se opustiti od
stresa.
Ako je moguće, nagradite zaposlene dajući im veću fleksibilnost u poslu ili im
omogućite napredovanje u hijerarhiji firme. I ne zaboravite pohvaliti zaposlene
zbog njihovih osobina. Zaposleni su pre svega ljudi. Ako ih tretirate kao radne
mašine, oni će se osećati obezvređeno. Ponekad je dovoljno reći: "Hvala
vam na dobrom smislu za humor, to nam je zaista pomoglo u ovim stresnim
vremenima."
Zaposleni koji misle da njihov posao ima svrhu više se angažuju, a angažovani
zaposleni duže ostaju u firmama, produktivniji su i 21 posto profitabilniji,
pokazao je Gallupov izveštaj o angažmanu zaposlenih. Jedan od načina da im se
pomogne u pronalaženju svrhe je povezati njihov posao s većim ciljevima firme.
Na primer, radnicima na prvoj liniji proizvodnje pokažite gotov proizvod da
vide kako se njihov deo slagalice uklapa u širu sliku.
Menadžeri moraju pažljivo pratiti količinu pažnje i smer koji daju zaposlenima.
Mikro menadžment je ubica motivacije. S druge strane, nedovoljno obraćanje
pažnje na zaposlene može biti i demotivišuće. Ako svoj posao radite iz dana u
dan, a o tome nikada ništa ne čujete, počećete ispitivati vrednost onoga što
radite. Adrian Gostick, autor knjige "Leading with Gratitude: Eight
Leadership Practices for Extraordinary Business Results", menadžerima
preporučuje da motivaciju zaposlenih podižu slavljenjem malih pobeda; svaki je
uspeh, svaki dobro odrađen dan razlog da zaposlene pohvalite i tako im podignete
motivaciju za posao. Anne Morriss, autorka knjige "Unleashed: The
Unapologetic Leader's Guide to Empowering All around You", ističe važnost
autonomije zaposlenih. Zaposleni cene slobodu i nju, kaže, treba ograničavati
samo ako je to "zaista neophodno za funkcionisanje i dobrobit
organizacije".
Svaki pojedinac motivisan je i zainteresovan za različite stvari. Da biste
motivisali svoje zaposlene, prvo morate shvatiti šta žele postići, na poslu i u
životu. Dodeljivanje zadataka na temelju ambicija odličan je prvi korak, no
motivacija može brzo splasnuti nakon početnog zanosa. Stoga je važno stalno
pratiti i održavati u životu taj fini balans između nečijih ambicija i
doprinosa organizaciji.
Dobri menadžeri nisu samo psiholozi, oni su i - dekorateri. Radno mesto na kom
je ugodno boraviti podiže radni elan zaposlenog. Estetski ugodan, dobro
osvetljen, funkcionalan i zabavan prostor čini rad mnogo ugodnijim. Ulepšavanje
prostora ne mora biti skupo, za početak je najvažnije da je uvek čisto, uredno
i udobno. To je temelj dobre radne atmosfere, ostalo je nadogradnja.
I na kraju, treba ponoviti ono s početka: lepa reč otvara sva vrata. Zato, ako
je zaposleni uložio mnogo vremena u rad na projektu ili se potrudio pomoći
kolegi, ne štedite na pohvalama. Ne radi se ovde samo o činu priznanja, već o
načelu: Ako ljudi smatraju da se njihov trud ceni, oni će nastaviti vredno
raditi. No ako osećaju da su njihovi dugi sati i lične žrtve uzaludni, malo je
verovatno da će se opet potruditi za firmu. Dakle, bez obzira na to hvalite li
nekoga na sva zvona, u internoj prepisci ili u privatnom razgovoru na hodniku,
važno je pokazati zahvalnost.
I da, menadžer nije baba vračara. Stoga nemojte nagađati šta je kome važno;
sedite sa zaposlenima, upoznajte ih i od njih saznajte lično šta najviše cene i
šta im je važno. To bi moglo biti najbolje šta možete učiniti za svoje
zaposlene, svoju firmu pa i same sebe.