Kako i zašto organizovati poslovnu božićnu proslavu?

07.12.2022.

Bliži se vreme adventa i kreću pripreme za božićne proslave širom sveta. Uspešna američka preduzetnica Salli Setta koristi svaku priliku da svoje zaposlene podstakne na zajednički ručak s kolegama i poslovnim partnerima jer je ručak najbolja networking prilika koja nam se pruža svakog radnog i neradnog dana. Zamislite kakva je tek networking prilika božićna proslava na kojoj se nalaze uprava, svi zaposleni, poslovni partneri, a često i klijenti!


 

 

 

Božićna proslava nudi opušteniju poslovnu atmosferu

Božićna proslava najčešće se organizuje u kasnim popodnevnim ili večernjim satima. Nije pametno organizovati ju stihijski u poslednjem trenutku, improvizujući. Naime, tada su zaposleni već nervozni i pod stresom jer ih čekaju obveze kojima se posvećuju nakon posla. Ne stižu da ih odlože ili preraspodele na druge ukućane jer nisu bili upoznati s terminom proslave. Uostalom, za takve prilike volimo da se doteramo, a zabava odmah posle posla nam to ne omogućava.  

Kada organizujete božićnu proslavu, najbolje je da ju priredite izvan firme, u nekom finom restoranu  daleko od radnog mesta zaposlenih, kako bi gosti mogli da se opuste. Svi volimo da budemo odmorni i da dođemo doterani na neku zabavu. Božićna proslava je poslovno druženje koja se održava u najlepše doba godine. Zato nam je važno da se pojavimo u najboljem izdanju. 

Ako je ambijent opuštajući i ispunjava ga prijatna muzika, zaposleniposlovni partneri i klijenti moći će još više da se opuste u neformalnom razgovoru, ali i plešući na plesnom podijumu. Takvi razgovori omogućavaju da se zaposleni međusobno još više upoznaju ili da shvate kako šef nije tako strog, loš ni krut čovek kako možda deluje ili se predstavlja na poslu. 

Što mogu uočiti menadžeri na proslavi?

Menadžerima je ovo prilika da osete puls svog radnog tima i uoče da li ima kakvih nesuglasica ili netrpeljivosti. Ako se neki ljudi ne podnose na poslu, vrlo je verovatno da će se međusobno izbegavati i na proslavi. Nadređeni može brzo uočiti grupe istomišljenika tj. klanove među zaposlenima. Možemo reći da se poslovna situacija preslikava i na neformalnim događajima kao što je božićna proslava i tome ne bi trebalo da se čudimo. 

Na radnom mestu ne možete sve vreme nadgledati tim, no na proslavama kontrola popušta i ljudi baš ne skrivaju svoju simpatiju odnosno antipatiju prema nekom od kolega. Pronicljivom menadžeru to neće promaći.

Važnost neformalnih poslovnih druženja

Neformalna poslovna druženja obeležavaju život preduzetnika, menadžera, ali i više rangiranih zaposlenih. U praznično vreme, osim što morate da organizujete proslavu, morate da se odazovete na proslave svojih poslovnih partnera i klijenataTo je vaša dužnost kako biste održavali dobre međuljudske odnose s njima, a s nekima biste ih mogli i poboljšati. 

Božićna proslava – prednosti neformalnog poslovnog druženja

1. Sklapanje poslova za vreme proslava

Iako je proslava namenjena za neformalno druženje, ako imate dobre ideje koje se ne usuđujete prezentovati na poslu, uz čašicu i opušten razgovor bićete hrabriji u njihovom iznošenju na svetlo dana. U to nema sumnje. Kada bi se radila statistika sklopljenih poslova za ručkom u restoranu, ljudi iz ove regije bili bi svetski prvaci. To je jednostavno naša kultura. Ide nam od ruke neformalan način dogovaranja poslova. I to nije ništa loše. 

2. Božićna proslava idealna za networking

Networking je važan za uspeh u poslu. Poželjno je da ste menadžer ekstrovert koji voli minglati i ulaziti bez zadrške u small talk tokom zabava. U SAD-u i drugim zemljama gde vladaju jake organizacije, lobisti vrlo otvoreno, bez ustručavanja, lobiraju i za vreme božićnih proslava. Imaju priliku na jednom mestu videti poznata lica, ali i upoznati mnogo novih ljudi iz poslovnog miljea. Njima su poslovne proslave idealan ambijent za rad. 

Imate li poteškoća s komunikacijom s nepoznatim ljudima, trebalo bi da pre zabave prođete savetovanje ili obuku o dobroj komunikaciji.  

LQ je tu da vam pruži podršku i da dobar savet za uspešno formalno i neformalno poslovno komuniciranje

Kako da ostavite dobar utisak na proslavi?

Dobra priprema zlata vredi

Ćutanje na proslavi nije zlato. Ako vam je neko od prisutnih posebno zanimljiv, bacite oko na njegove društvene mreže. Prednost dajte LinkedInu. Ako osoba ima javni profil na Instagramu ili Facebooku, lako možete saznati šta je zanima u privatnoj sferi života.

Na temelju tih vrednih informacija možete da razvijete strategiju za ležerno ubacivanje u razgovor s unapred pripremljenim pitanjima. Kako razgovor bude odmicao, tako vam ova pitanja možda više neće ni trebati. No, dobro će vam doći ako razgovor zapne. Ubacite jedno od pripremljenih pitanja da ne bi nastala neugodna pauza.

Dobar početak razgovora je više od polovine prvog dobrog utiska

Pre nego što se ubacite grupi u razgovor, krajičkom oka gledajte, a jednim uhom dobro osluškujte o čemu razgovaraju. Ne ubacujte se in medias res. To se smatra nepristojnim. Znaće da ste ih „špijunirali“.  

Uvežbajte uvodnu rečenicu. Najbolje je uskočiti neutralnim uletom poput: “Dobro veče, društvo! Smem li da vam se pridružim? Nije loše ovo vino.” Ili: “Drago mi je da sam na ovoj proslavi. Sve pohvale za organizaciju. Kako se vama čini?” 

Ažurnost je veliki plus

Pre nego što se zaputite na proslavu ili na putu do nje, saslušajte poslednje vesti ili najslušaniji podcast iz branše. Biti upućen u novosti iz sveta i poslovne novitete znači da će vas sagovornici rado slušati i da ćete privući, ali što je još važnije, i zadržati njihovu pažnju. Primenite LQ savet i nećete zažaliti! 

Fokusirajte se na sagovornike 

Neka vam budu u središtu pažnje. Pokažite interes za njih. U poslovnom svetu mnogi menadžeri i poslodavci upadaju vrlo lako u zamku samoljublja pa naširoko pričaju o svojim uspesima. Izbegavajte to da radite jer ljudi ne vole hvalisanje. 

Mudro postavljajte pitanja

Preporučujemo vam postavljanje pitanja na koje nije moguće odgovoriti kratkim da ili ne. Plasirajte pitanja koja traže više informacija i objašnjenje problema. Tako ćete osigurati duži, ali i dublji razgovor, a ne površno i isprazno ćaskanje.

Pripazite samo da ne odete preduboko u temu. Svi žele da se donekle distanciraju od poslovne tematike. Stoga, nemojte sagovornike bombardovati isključivo pitanjima iz branše. Ublažite pristup i pokažite interes i za njihove privatne preferencije. Ako nemate ideju, poslužite se pitanjem koje uvek (u)pali: “Gde ćete za praznike?” 

Upoznajte kulturu gostiju iz drugih zemalja 

Pravila i norme ponašanja koje nalaže jedna kultura ne moraju biti ista u nekoj drugoj. Nekad neutralni gest može značiti uvredu u drugoj kulturi, na što nas upozorava Hummel. To naročito dolazi do izražaja kada nastojimo da budemo duhoviti jer humor ne shvatamo svi na isti način. 

Internet nam je omogućio povezanost s celim svetom pa se i poslovanje mnogih firmi prelilo na druge države. Sarađujete li s firmama iz drugih zemalja ili je vaša globalna organizacija osnovala svoje filijale širom sveta? Na proslavama bi trebalo da budete naročito oprezni pri komunikaciji. Stoga, potpuno je sigurno da ni organizaciona kultura u srpskoj firmi neće biti jednaka organizacionoj kulturi neke japanske ili kineske firme. S Francuzima na poslovnim večerama nećete pogrešiti ako pričate o vinima, s Italijanima o hrani i modi… Toga moramo biti svesni pa komunikaciju prilagoditi svojim sagovornicima. 

Dress code na proslavi

Stil odevanja je nešto ležerniji za božićnu proslavu nego za kancelaiju ili klasičan poslovni ručak. Muškarci uglavnom dolaze u odelima ili casual izdanju, u onome što nazivamo sportskom elegancijom. Žene ponekad znaju da preteraju pa božićnu proslavu tretiraju kao privatnu proslavu dočeka Nove godine. Mnoštvo šljokica, previše otvoren dekolte, prekratka suknja ili haljina, kao i prenapadna šminka prenose pogrešnu poruku. Gubi se utisak profesionalnosti.  

Podelićemo s vama rezultate istraživanja o tome šta ljude odbija kod sagovornika, isključujući njegove karakterne crte:

  • 38% neurednost
  • 33% neprijatan miris sagovornika
  • 29% opšti izgled. 

Ni prejaki parfemi nisu dobrodošli. Zato, ni u čemu ne preterujte. Držite se zlatne sredine i nećete pogrešiti. 

Organizacija božićne proslave

Ove godine je organizacija božićne proslave pala na vas. Nimalo lak posao. Iziskuje vreme i trud, a pre svega dobru organizaciju.  

Ne znate odakle da krenete? LQ vam pomaže kako da sebi olakšate posao. Pročitajte naše savete za dobru organizaciju poslovne proslave. 

Popis gostiju

Popis gostiju je prva stvar od koje morate krenuti. Ako nemate veliki budžet, proslavu organizujte u restoranu za uski krug poslovnih partnera i upravu, a manje neformalnu proslavu kao catering priču u firmi za sve zaposlene. 

Istraživanje ponuda za božićnu proslavu 

Nakon što dobijete budžet i napravite popis gostiju, bacite se na istraživanje tržišta. I pazite, nemate mnogo vremena! Restorani i catering firme rezervišu se već 2 meseca unapred. Nemojte da ostanete kratkih rukava i završite u ne baš otmenom restoranu s ponudom menija koja neće nikoga impresionirati. Napravite popis dobrih restorana pa se bacite na traženje ponuda i dogovaranje termina. Teško je dobiti idealan termin oko Božića. Zato, krenite na vreme, već krajem novembra ili, najkasnije, početkom decembra

Ako vas budžet ograničava ili poslodavci žele neku manju proslavu u sklopu organizacije, istražite dobre catering firme. Pozovite glavnog organizatora catering firme da pogleda prostor u kojem nameravate organizovati božićnu proslavu kako bi mogao svojim savetima da vam pomogne oko organizacije eventa. Ljudi iz te branše ipak najbolje znaju kako se organizovati u manjim prostorima. Da li ste znali da prema službenom protokolu za stolom svakom gostu treba osigurati 70-80 cm prostora?  

Izbor jelovnika i pića zavisi od ponude restorana/catering firme i od vašeg budžeta. Ako birate restoran, gledajte da ima svoje parkiralište ili da je u blizini javno parkiralište za veći broj automobila te da restoran može primiti broj gostiju koje planirate da pozovete. 

Moderator/domaćin eventa

Ukoliko vam budžet dozvoljava da organizujete moderatora eventa iz javnog života, krenite u potragu što pre. Da li ima potrebe da vam kažemo kako je to odličan PR za vašu firmu? Budite sigurni da će se javna osoba na svojim društvenim mrežama pohvaliti fotografijom i hashtagom s proslave – još jednim svojim poslovnim uspehom u nizu, čime poruka postaje viralna, a to znači da se dobar glas o vašoj firmi širi kanalom kojim se do sada nije širio. 

Razmeštaj gostiju za stolovima

Plan sedenja gostiju poželjno je da izložite na samom ulazu u salu gde se odvija božićna proslava kako bi se gosti lakše snašli i uputili prema svom mestu. Ukoliko organizujete zabavu na kojoj će biti tek nekoliko manjih stolova, u tom slučaju glavna osoba (vlasnik ili generalni direktor) firme i glavna osoba najvećeg partnera ili klijenta sede za istim stolom, i to obično tako da je glavni gost desno od domaćina. Ostala mesta su prema pravu prvenstva. 

Neke firme preferiraju slobodan izbor mesta tokom proslave, što može imati i svojih prednosti. Ne daju prioritet rasporedu po hijerarhiji. Tako se omogućuje da se domaćini i gosti bolje upoznaju.  

Ipak, preporuka je da kod poslovnih ručkova glavni gosti i domaćini budu razmešteni na određen način, a ostali prema vlastitom nahođenju.

Vodite brigu kao organizator da se svi dobro zabavljaju i da se ne formiraju grupice – domaćini zasebno, gosti zasebno.  

I još jedna mala stvar na kraju. Znajte da nema težeg zadatka nego u zadnji tren, kad pristižu gosti, praviti raspored sedenja za stolovima. U poslovnom svetu ego je jako velik pa bi zbog toga nekome mogla biti povređena taština. Uz unapred isplaniran plan sedenja, biće manje mogućnosti za greške, a gosti će znati da ste razmišljali gde ih smestiti.

Zdravica domaćina

Bez obzira na to da li angažujete moderatora ili ne, zdravica domaćina se podrazumeva. Ona je svojevrsni uvod u božićnu proslavu. To ne sme biti dugačak suvoparni govor, već kratki ležerniji govor začinjen nekom anegdotom iz poslovnog okruženja na koju će se svi nasmejati i nakon koje će se svi opustiti. Šale koristite na svoj račun. Izbegavajte one na račun zaposlenih ili partnera da ne biste pokvarili atmosferu na samom otvaranju proslave. 

Domaćin ne sme zaboraviti da se zahvali svim prisutnima na dobroj saradnji te da izrazi nadu u njezin nastavak. Imate li strane goste, imajte na umu da možda ne razumeju našu kulturu jer u nekim je zemljama običaj da se zdravica održi na početku, a u drugima na kraju obroka. Pripremite ih da se ne bi neprijatno osećali jer ne poznaju protokol. 

Stoga, ogledalo pred sebe, ne samo radi promatranja kako vam pristaje svečani outfit, već i radi vežbanja govora koji ne bi trebalo da bude duži od 2-3 minute. 

Do novog bloga želimo vam odličnu organizaciju božićne proslave, nezaboravan provod i mnogo uspeha u novoj poslovnoj godini. 

Vaš LQ

vrh stranice