15.02.2023.
Prema definiciji iz stručne literature, tim čini mali broj ljudi s komplementarnim veštinama koji neguju zajednički pristup i posvećeni su zajedničkoj svrsi i postizanju timskih ciljeva, za šta se smatraju jednako odgovornima. Hawkins & Smith smatraju da bi zajednički pristup trebalo da uključuje efektivna okupljanja (sastanke) i kvalitetnu komunikaciju kako bi se podizao moral tima i usklađivala različita mišljenja, uzimajući u obzir sve ključne faktore skupa i načine koji omogućavaju pojedincima i timu kontinuirani rast i razvoj.
Peter Hawkins objašnjava pristup „5 disciplina“ u timskom coachingu (commissioning, clarifying, co-creating, connecting, core learning), a više o njima možete saznati u njegovoj knjizi „Leadership Team Coaching – Developing Collective Transformational Leadership“.
Zašto su timovi važni?
„Timski rad je sredstvo pomoću kojeg prosečni ljudi postižu natprosečne rezultate.“
Koliko god imao praktično ili teorijsko znanje o svojoj branši, pojedinac ne može sve sam odraditi, naročito ako se radi o vrlo zahtevnom projektu koji iziskuje znanje više stručnjaka/specijalista. Neophodno je udruživanje u tim u kojem će svako da radi svoj posao i daje maksimum u onome u čemu je najbolji. Osnovna baza svih organizacija je timska podela.
Većina teoretičara menadžmenta i organizacije podstiče timsko udruživanje jer tradicionalna hijerarhijska škola liderstva gubi na snazi, a mrežno timsko liderstvo dolazi u prvi plan. Razvoj tehnologije omogućio je, a pandemija koronavirusa ubrzala i proširila, stvaranje virtualnih timova. Njih čine zaposleni ili saradnici koji komuniciraju isključivo elektronskim putem, koji se nikada nisu susreli uživo niti je to nužno da bi funkcionisali kao tim. Bez dogovaranja online retko ko bi od njih mogao da zna šta njegov kolega misli, koliko je napredovao u zadatku i ima li kakvih problema. Cilj bi se teže postigao ili bi bilo nemoguće realizovati ga. Timski online rad omogućio je ostvarenje ciljeva. 5C disciplina, koje smo spomenuli, omogućuju timovima da funkcionišu bez velikih poteškoća.
Po čemu ćete prepoznati kvalitetan tim?
„Svi za jednoga, jedan za sve.“
Uspešan tim je organizam sastavljen od pojedinaca koji se međusobno nadopunjuju. Svako doprinosi svojim talentom, znanjem i veštinama koje drugi članovi tima nemaju. Svi članovi uspešnog tima dobro razumeju svoj zadatak i znaju koji je cilj. Prepoznaju vrednosti i nedostatke timskih kolega, ali jednako tako svesni su svojih vrlina i mana. Različitosti se uvažavaju. Međusobno se pomažu i daju podršku te na taj način odgovorno doprinose rešavanju zadataka. Tim postiže najbolje rezultate kada svi rade predano svoj deo posla.
Samo zajedničkim snagama se postižu rezultati koji nadmašuju zbir uspeha pojedinaca.
Iza dobrog tima stoji kvalitetno rukovođenje tj. izvrstan menadžer koji sebe ne gura u prvi plan, nego ima ulogu koordinatora koji otvoreno i asertivno komunicira kako bi uskladio različitosti zaposlenih i usmerio ih prema postizanju ciljeva. Istraživanja pokazuju da se uspešni timovi razlikuju od neuspešnih upravo po načinu na koji komuniciraju. Najuspešniji timovi više koriste pozitivne nego negativne primedbe, češće pitaju, istražuju i izbegavaju da komentarišu kolege ili nadređene koji nisu prisutni. Komunikacija se smatra jednim od ključnih faktora timske uspešnosti. Pozitivna energija u timu oslobađa kreativne potencijale i povećava motivaciju.
Dr. Dick McCann i Charles Margerison definisali su linking tj. veštinu povezivanja kao osnovu za koordinaciju i integraciju rada u timovima.
Stvaranje tima nije nimalo lak zadatak, a naročito, efikasnog tima. Menadžeri bi trebalo da poseduju veštine dobrog coacha, a to mogu savladati na profesionalnom coachingu.
Profesionalni coaching
International Coach Federation – ICF definiše pojam profesionalnog coachinga kao neprekidan proces koji ljudima pomaže da dosegnu izuzetne rezultate u životu, karijeri i organizacijama. To je metodologija kreiranja efikasnijeg ponašanja tima, procenjivanja, (pre)formulisanja vrednosti i postizanja zacrtanih ciljeva. Neverovatno je da je u SAD-u 1999. godine čak 90 % kompanija primenjivalo coaching za: razvoj liderstva, zadržavanje visokostručnog osoblja, upravljanje uspešnim planiranjem i postizanje uspešnosti novih zaposlenih.
Vrste coachinga
Postoji više vrsta coachinga, ali zapravo svi koriste primarne koncepte i veštine osnovnog individualnog coachinga. Individualni coaching osmišljen je kao pomoć pojedincu u oslobađanju unutrašnjih potencijala.
Timothy Gallwey, otac coachinga u svojoj knjizi “The Inner Game of Tennis“ istaknuo je kako je primetio da teniseri bolje igraju kad im postavlja otvorena pitanja jer odgovarajući na njih sami traže rešenja. Ispostavilo se da postavljanje pitanja ima bolji efekat nego njegovi saveti. Ova spoznaja podstakla je da se takav obrazac komunikacije i uviđanja problema prenese i u druga područja, a naročito u poslovnu sferu.
Tako su nastali razni oblici coachinga:
Eksterni ili interni timski coaching?
Interni coach može biti neko zaposlen u organizaciji, a to je najčešće menadžer. Za razliku od eksternog coacha, on je upućen u organizacionu kulturu i klimu u organizaciji, način rada i poznaje vrednosti i mane svakog zaposlenog. Da bi menadžer postao dobar interni coach, potrebno je proći coaching 1 na 1 (individualni coaching) , uživo ili online, u firmi ili izvan nje. Sve to omogućuje vam LQ.
Eksterni coach je svakako nepristrasan, a zaposleni mu se lakše otvaraju nego internom coachu jer nema straha od zameranja nadređenom. Menadžerima eksterni coach služi kao neko ko će dati objektivan osvrt na tim jer nije lično involviran.
Kada odabrati timski coaching?
Ekspanzija individualnog coachinga je mnogo brža i veća od timskog, ali je timski coaching ekonomski povoljniji te zahteva manje vremena od individualnog.
David Clutterbuck objasnio je da postoji velika razlika između individualnog i timskog coachinga jer timski coaching omogućava i olakšava otvorenu interakciju među svim pripadnicima tima.
Timski coaching preporučujemo kad je nužna transformacija tima u uspešan radni kolektiv, a individualni kad menadžer želi da postane coach ili da se razvija kao rukovodeća osoba.
7 razloga zašto da odaberete timski coaching
1. USPEŠNO REŠAVANJE PROBLEMA
Ukoliko imate konfliktnih situacija u timu, timski coaching će pomoći u razvijanju empatije i razumevanju stanovišta kolega, nadređenih ili podređenih, s kojima zaposleni ne dele isto mišljenje. Uči nas kako da razumemo i uvažavamo druge.
2. KVALITETNO (RE)DEFINISANJE DOSTIŽNIH CILJEVA
Ako operativna efikasnost tima nije dobra ili je nužna dugoročna transformacija tima, preporučujemo angažovanje profesionalca – certifikovanog coacha. On će zajedno s vama, a u skladu s misijom i vizijom firme, da postavi realne i dostižne ciljeve.
3. USPEŠNO SAVLADAVANJE OTPORA PREMA PROMENAMA U FIRMI
Ukoliko imate u timu pojedince koji nisu skloni promenama, a pogotovo velikim, timski coach može svojim pristupom umiriti negativno nastrojenog pojedinca. Ističe pozitivnu stranu nužne promene za pojedince, tim i firmu.
4. BOLJA PRODUKTIVNOST I USPEŠNIJI REZULTATI
Zajedničkim snagama i angažmanom tim brže i lakše dolazi do cilja, a to najčešće znači i do boljih poslovnih rezultata.
5. EFIKASNA TRANSFORMACIJA TIMA
U disfunkcionalnom timu zbog nesuglasica, nedovoljno kvalitetne razmene informacija ili zaposlenih koji odbijaju da rade svoje zadatke, ne može se očekivati produktivnost jer su članovi tima zaokupljeni svojim problemima i nisu fokusirani na timski rad. Timski coaching disfunkcionalan tim pretvara u funkcionalan.
6. INTERNA KOHEZIJA
Tokom timskog coachinga počinju da se smanjuju ili ublažavaju razlike u mišljenjima i stavovima, a ističe ono što je zajedničko. Približavanjem u načinu razmišljanja stvara se kohezija unutar tima.
7. OSLOBAĐANJE KREATIVNOSTI
Timski coaching dozvoljava različite ideje i koristi brainstorming za generisanje dobrih ideja podstičući tako sve zaposlene da izraze svoju kreativnost. To naročito dolazi do izražaja kod nešto povučenijih članova tima koji baš ne vole da se ističu.
Ne može svako da izgradi uspešan tim, ali dobro je znati da se to može naučiti savladavanjem određenih veština. Da biste ujedinili tim na putu do postizanja cilja, potrebno je svim članovima jasno predočiti viziju kako bi je prihvatili jer samo tako će biti angažovani. Stvaranje međusobnog poverenja, uključenost i međusobna pomoć i podrška fundamentalni su za razvoj/promenu tima.
ZOOM-in i ZOOM-out metode – timski coaching
Timski coaching služi se dvama osnovnim metodama:
- ZOOM-OUT tj. generalna slika – podstiče se interakcija s čitavim timom radi boljeg protoka informacija i kvalitetnije komunikacije
- ZOOM-IN – fokus na detaljima – potencira se individualan rad, povratna informacija (feedback), razgovor sa svakim članom tima.
Iz tih dvaju principa rada jasno je da je komunikacija s jednim članom tima sekundarna. Najvažnija je komunikacija između svih članova tima.
Koliko traje timski coaching?
Iskusan coach odmah na početku mora da zna s kakvim timom radi. Nije svejedno da li je reč o: stvarnom (real) timu, radnoj grupi, pseudo-timu, potencijalnom timu ili timu vrhunskog izvršenja. Potrebno je odrediti rok do kada bi se postigao zacrtani cilj timskog coachinga tj. do kada će coach pomagati timu svojim angažmanom.
To je proces koji ne traje od danas do sutra jer je potrebno da se izglade mnoge stvari i reše problemi koji tim muče duže vreme. Za osvešćivanje problema i njihovo rešavanje treba vremena. Stoga, coaching tima u LQ-u u proseku traje 3-6 meseci, tokom 3-6 susreta u trajanju od 1,5 do 4 sata. Timski coaching započinje individualnim intervjuima.
Faze timskog coachinga su:
- formiranje
- razmišljanje
- normiranje
- izvršavanje
- raspuštanje tima.
Vode ga certificirani coachevi. Academy of Executive Coaching iz Londona izdala je certifikate našim LQ timskim coachevima koji su istrenirani za stvaranje uspešnih timova. Oni su medijatori koji prolaze svaku fazu s timom. Nepristranost timskog coacha je važna stavka za uspešnost celog procesa.
Kakav je dobar coach i šta možete da očekujete od njega?
Timski coach treba da razume organizacionu kulturu, da ima ideju o promenama koje treba da se sprovedu u praksu. On prepoznaje i zna kako da se nosi s otporom pojedinaca prema promenama. Definiše ili redefiniše kratkoročne i dugoročne ciljeve u skladu s misijom i vizijom firme. Njegov zadatak je da transformiše disfunkcionalni tim u funkcionalni. U zavisnosti od situacije i potrebe, timski coach može odvojeno da radi s vođom tima i pojedinim članovima, no može da radi sa svima zajedno kad su na okupu.
Dobar timski coach prepoznaje i procenjuje prednosti i mane svih članova tima, kao i tima kao celine. Dobar komunikator je onaj koji aktivno sluša. On ispituje, testira i pretpostavlja. Ima fleksibilnost i sposobnost facilitacije i zna biti direktan kada to nalaže situacija među zaposlenima. Kvalitetan coach pušta da se razvije slobodna diskusija. Ohrabruje individualne razlike. Konflikt nastoji da pretvori u konsenzus mudrim komuniciranjem. Uvek daje koristan feedback.
Coaching za menadžere
Coaching može biti dobar način liderstva ako menadžer pokaže veštine dobrog coacha. U LQ-u vas treniramo da steknete te veštine.
Za formiranje uspešnog tima potrebno je imati specifična znanja, pa i ona iz područja individualnog i timskog coachinga. LQ se već godinama bavi uspešnim coachingom menadžera i timova ističući kako je kvalitetan tim glavni faktor uspešnosti firme.
Timski coaching razvija i osposobljava timove da postanu samostalni i produktivni, ali takav tim mora imati kvalitetnog vođu – lidera u pravom smislu reči. Coaching za liderstvo i menadžment bavi se vođenjem timova i organizacija, razvojem liderskih kompetencija, poboljšanjem komunikacije menadžera sa zaposlenima i poboljšanjem timskih i organizacijskih rezultata. Menadžeri uče kako a upravljaju talentima svojih zaposlenih i razvijaju individualan pristup svakom članu tima.
Menadžer kao coach
Menadžer kao coach može biti:
- senior menadžer – coachira menadžere srednjeg nivoa
- menadžer srednjeg nivoa – coachira menadžere nižeg nivoa i supervizore
- menadžer nižeg nivoa/supervizor – individualno coachira na najnižem nivou.
Menadžer će podstaći angažovanost zaposlenih i jedinstvo tima savladavanjem triju veština: postavljanjem pravih pitanja, aktivnim slušanjem i neposrednim odazivom. Njegovi zadaci su: vođenje, ohrabrivanje i povećavanje vrhunskih performansi pojedinaca u timu. Uz njega i zaposleni usvajaju kulturu coachinga pa dalje coachiraju sami sebe i jedni druge te više nema potrebe za vanjskim coachem.
Daniel Goleman, autor „Emocionalne inteligencije“ i „Socijalne inteligencije“ smatra da je coaching jedan od šest načina upravljanja timom i kao takav koristi se kad imamo kompetentne i motivisane menadžere koji znaju šta su dugoročni ciljevi tima, ali i same firme.
Kada je potrebno, menadžer više vremena posvećuje coachingu neiskusnih pojedinaca i novih zaposlenih. Lider coach ima zadatak balansiranja realizacije sadašnjih zadataka s dugoročnim ciljevima koji ostvaruju viziju firme.
U svakom slučaju, coaching veštine daju dodatnu vrednost menadžeru. Pogledajte šta vam od coaching programa nudimo u LQ-u! Birajte individualni coaching za svoj lični razvoj i timski coaching za razvoj i preobražaj svog tima.
Ne zaboravite da vrednost vašeg tima odražava vrednost vaše firme tj. da je vaša firma uspešna onoliko koliko je produktivan i uspešan vaš tim.