15 saveta kako biti uspešan lider

18.05.2022.

Biti lider nije nimalo lak zadatak. Po čemu prepoznajemo dobrog lidera? Po čemu se izdvaja od prosečnih šefova? Možemo li postati dobri lideri ili se ljudi rađaju kao vođe? Istraživanje sprovedeno među liderima iznedrilo je sledeće zaključke: 


    1. Dobar lider se postaje, ne rađa se. 

    2. Liderstvo nije dokazivanje, već nesebičan rad za dobrobit celog tima i firme

    Iako mnogi smatraju da predispozicije za vođu dobijamo rođenjem, praksa pokazuje suprotno. Genetika igra određenu, ali nikako presudnu ulogu. Angelo Kinicki, profesor na W.P. Carey School of Business, poziva se na istraživanja koja su dokazala da je jedna trećina osobina za liderstvo nasledna. Ako smatrate da nemate predispozicije za dobrog lidera, znajte da vam ostaju dve trećine osobina i veština koje možete savladati učenjem

    Interna leadership akademija pomaže menadžerima da postanu uzorni lideri. Edukacija je namenjena i preduzetnicima koji šire svoje poslovanje, što podrazumeva stvaranje tima kojim treba uspešno rukovoditi. 

    Razlika između lidera i šefa 

    Postoji razlika između liderstva i šefovanja. Dok omraženi šefovi vole naređivati i od ljudi zahtevaju strogo odrađivanje zadataka, lideri daju dozu slobode koja se pozitivno reflektuje na radne rezultate. Mnogi šefovi grade imidž vođe. Lider se ne nameće kao nadređeni. Stremi rezultatima i smatra se jednakim svim ostalim članovima tima. Svestan je da samo zajedničkim snagama firma može dobro napredovati. 

    Kakav treba da bude dobar lider? 

    Rašireno je verovanje da je ekstrovertiranim osobama lakše da steknu reputaciju lidera.  

    No, 5 vodećih svetskih lidera sebe smatra introvertnom osobom. Pogledajte samo kakva su to zvučna imena: Larry PageBill GatesWarren BuffetMark Zuckerberg i Elon Musk! S vremenom su savladali ophođenje s ljudima kako to rade ekstroverti. Takva im je priroda posla pa su se morali prilagoditi. 

    Kako postati dobar lider, saznajte u nastavku! 

    1. Ne šefujte, vodite!

    Generali koji su bili lideri u pravom smislu te reči predvodili su svoje saborce na bojnom polju. Kada vidite da u rizičnim situacijama šef ide prvi, ljudi se lakše odlučuju slediti ga, nego da dobiju naredbu od šefa koji im stoji iza leđa ili nije ni blizu stvarnoj opasnosti. Lider je hrabar čovek jer se prvi izlaže, preuzima rizik i odgovornost kad ne ide sve po planu. 

    2. Budite spremni na izazove! 

    U kriznim vremenima, volimo da imamo harizmatičnog vođu kojeg želimo da pratimo i kome verujemo. Zašto to radimo? Prema psiholozima, mi to radimo instinktivno da bismo održali svoju vrstu. U nesigurnim vremenima, lider koji krči put prema boljim vremenima skače u prvi plan. 

    Ko je na početku pandemije imao sposobne lidere koji su se brzo prilagodili novonastaloj situaciji, uspeo je da opstane na tržištu. Na primer, mnogi koji nisu radili onlajn pre korone, a nisu se prilagodili digitalnim medijima i oglašavanju tokom pandemije, morali su da zatvore vrata svoje kompanije privremeno ili zauvek.  

    Lider se prilagođava vanrednoj situaciji racionalno i brzo, pri tome često mora da donosi važne odluke. Ne donosi ih brzopleto, on se konsultuje. On prihvata neizvesnost svestan da on sam nema ni sve odgovore ni rešenje svakog problema. 

    3. Kao lider treba da pokažete velikodušnost. 

    Meta analiza na 3.500 organizacionih jedinica u različitim industrijama pokazala je da kultura davanja:

    • diže produktivnost
    •  povećava zadovoljstvo klijenata i zaposlenih
    •  drastično smanjuje fluktuaciju zaposlenih

    Najpoznatiji istraživač o fenomenu davanja i uzimanja usluga u firmama, Adam Grant, tvrdi da davanje značajno olakšava rešavanje problema. Davanje stvara kohezivnu vezu sa zaposlenima i podržavajuću radnu atmosferu za klijente, dobavljače i zaposlene

    4. Lider pokazuje empatiju.  

    Patricia Thompson, ugledna psihološkinja, kaže da su ljudi motivisaniji kada imaju empatičnog i velikodušnog menadžera. Narednički nastrojeni šefovi nas kognitivno ograničavaju i čine da se osećamo manje važnima. U takvom okruženju, ne možemo pokazati sav svoj potencijal. 

    Jedan od najvećih državnika i lidera, Franklin D. Roosevelt, tvrdio je da ljude nije briga koliko neko ima široko znanje, dok ne sazna koliko je toj osobi stalo do njih. Možete imati najobrazovanijeg menadžera, ali ako je hladan i proračunat bez ikakve empatije i srdačnosti u odnosu sa ljudima, njegovo upravljanje timom neće biti uspešno. To je potkrepljeno istraživanjem neuronauke, koje je dokazalo da je dobronamernost [ljudska toplina = empatija] prva stvar koja je urezana u našu svest i čega se sećamo kada pomislimo na osobu

    5. Slušajte iskreno i sa zanimanjem svoje zaposlene!

    Nađite vremena za svoje zaposlene. Upoznajte ih! To ne znači da morate da se privatno družite, ali pokažite da vas zanimaju kao ljudi s imenom i prezimenom, a ne kao brojke koje bespogovorno treba da ispunjavaju svoje radne zadatke. Ljudi nisu roboti, imaju osećanja, dobre i loše dane.  

    Dobar lider je uvek na raspolaganju svakom članu radnog kolektiva. Prema sprovedenim anketama, na pitanje šta ljudi očekuju i žele od šefa, na vrhu liste je bio – želim šefa koji je tu za meneZaposleni ne žele autoritarnog vođu, već šefa koji je pre svega čovek i koji će ga rado poslušati. 

    FORD šema 

    Ako ne znate kako razgovarati sa zaposlenima, držite se tzv. FORD šeme:

    • F = family  

    Pitajte ih kako im je porodica, partner, deca, majka, otac. Zanimanje za njihove najbliže zaposlenima je jako važno i to cene.

    • O = occupation  

    Pitajte ih čime se bave, šta trenutačno rade, na kom su zadatku.

    • R = relaxation  

    Zainteresujte se za ono što rade u slobodno vreme, kako se opuštaju, šta im je hobi.

    • D = dreams  

    Pitajte ih o planovima, kako zamišljaju svoju budućnost, da li imaju neostvarenih snova i rade li na njihovoj realizaciji. 

    6. Budite primer ostalima!

    Držite se svojih vrednosti! Promovišite ih u životu i na poslu. Steći ćete kredibilitet i zaposleni će vam (po)verovati. To bi trebalo da budu vrednosti koje su deo vašeg karaktera jer bi u suprotnom postao diskreditovan kao vođa. Dobrog vođu ljudi poštuju, veruju mu i dive mu se jer je etičan, dosledan i kompetentan.  

    Dolazi na posao pre svih, i odlazi poslednji. Budite saradnik svojih zaposlenih, a ne narednički nastrojen šef!  

    John Quincy Adams dao je jednu od najlepših definicija liderstva koja kaže da, ako vaša dela inspirišu druge da sanjaju više, uče više, čine više i postaju bolji, veštiji, kompetentniji, vi ste lider

    7. Lider prenosi viziju na zaposlene. 

    I to radi nenametljivo, svojim entuzijazmom i predanošću poslu. Ima harizmuljudi veruju u njegovu viziju i prihvataju je kao svoju. Ovo je jedan od najvećih uspeha lidera. Budite “mali” čovek velike vizije! Kad kažemo mali, mislimo običan čovek, onaj s kojim se zaposleni mogu poistovetiti. Mali ljudi velike vizije zapravo su najveći lideri. Njih ljudi najviše slede. 

    Pokažite koliko volite svoj posao. Nemojte da sve ostane samo na rečima! Pređite s reči na dela! Ljudi će vam tada najviše (po)verovati. 

    8. Važna je jasna i asertivna komunikacija.

    Kada trebate da uputite kritiku ili upozorite zaposlenog, iznesite svoje mišljenje, ali na lepši i ublaženiji način, što će biti prihvatljivije zaposlenom. Neće se osetiti napadnutim, već samo upozorenim na važnost nekog zadatka. Npr. ako je već bilo situacija da nije neki zadatak odradio kako treba, nemojte reći: “Nemoj sad uprskati i ovaj zadatak!” Recite to ovako: “Budući da je ovaj zadatak od izuzetne važnosti, molim te, daj sve od sebe da klijente oborimo s nogu. Ako ti je potrebna pomoć, javi mi na vreme da stignemo to da izvedemo zajedničkim snagama na obostrano zadovoljstvo.” Zaposleni će osetiti odgovornost, ali neće biti pod stresom jer ste mu dali do znanja da može računati na vas ako zapne. 

    U preduzetništvu lider ne bi trebalo da koristi velike reči. To je taktika u politici i ratu. Tada uzvišene reči imaju ulogu pobude nacionalnog naboja i zanosa radi mobilizacije sunarodnika. U preduzetništvu upotreba uzvišenih reči može imati kontraefekat. Preduzetništvo je pragmatično. Na ciljeve gledamo racionalno i tako treba da komuniciramo. 

    9. Lider motiviše.

    Budite onaj koji će svoj tim motivisati na najbolji mogući način. Dobre vođe motivišu ljude tako da ih ne podstiču samo fizičkim nagradama, već kod ljudi podstiču intrinzičnu motivaciju, najkvalitetniju vrstu motivacije. Podržavajte njihove dobre ideje, pohvalite njihov trud! Kada nešto ne odrade kako treba, savetujte dobronamerno kako to popraviti. Bez osude i teških reči.  

    Pozitivnim stavom i entuzijazmom u svemu što radi lider inspiriše sve oko sebe. On je po svojoj prirodi optimista, ali isto tako i realista kada nastupe krizna vremena. Lider je stručnjak koji nesebično deli svoje znanje i iskustvo sa svojim timom.  

    10. Pokažite da ste običan čovek.

    Neki od najvećih svetskih lidera poput GhandijaNelsona Mandele i Martina Luthera Kinga, bili su ljudi iz naroda. Išli su među ljude, saosećali se s njima, plakali i ljutili se. Univerzitetska profesorica Brene Brown u svom bestseleru “Usudi se voditi” (“Dare to lead”), ukazuje na značaj pokazivanja ranjivosti kod lidera. Ona tvrdi da je to podjednako dobro i za liderstvo u vojsci i sportu, ali i u ekonomiji. 

    Na taj način stvara se međusobno poverenje između lidera i zaposlenog. Adam Grant razvio je termin moć „nemoćne“ komunikacije aludirajući na ljudsku dimenziju lidera, koji pokazuje i svoju slabost, čoveka koji ne daje samo odgovore, već postavlja pitanja i uvažava tuđa mišljenja. Čoveka koji traži pomoć. 

    11. Tražite povratne informacije od zaposlenih o svom radu i rukovođenju.

    Tako ćete moći da vidite u čemu ste dobri i na čemu još treba da poradite. U kompanijama u kojima postoji velika fluktuacija ljudi na mesečnom ili nedeljnom nivou, postoji problem menadžmenta. Ljudi ne napuštaju brend, radno mesto ili kompaniju. Napuštaju šefa. Zapamtite, ljudi odlaze zbog ljudi! 

    Radeći na sebi, pokazaćete da ste uzeli u obzir konstruktivnu kritiku i da nastojite da stvorite dobru radnu atmosferu i kvalitetan tim čije pojedince želite da podstaknete da se razvijaju i ni na koji način da se sputavaju. 

    12. Učite iz dana u dan!

    Edukujte se! Kvalitetni programi za menadžere uživo ili online nikad nisu bili dostupniji. Edukativne knjige i poslovni blogovi izvrsni su izvori novih informacija. Upoznajte nove ljude iz svoje branše, ali i uspešne ljude u drugim područjima. Proširujte svoje horizonte.  

    Lider se svojim veštinama razlikuje od drugih. Zato je jako važno pratiti novitete u svojoj branši i neprestano se usavršavati. Celoživotno obrazovanje je izbor svih velikih vođa. 

    13. Emocionalna inteligencija kao važna komponenta. 

    U slučaju konflikta, lider uspešno interveniše. Složene probleme analizira i sagledava iz više uglova. Uvažava razne pristupe i rešenja, a na temelju detaljne analize, odlučuje se za najbolju opciju. Prepoznaje potencijale svojih zaposlenih i pomaže im da ih razviju, a nedostatke ili eventualne mane ne ističe u prvi plan. Uočava kada su zaposleni pod stresom ili imaju privatnih problema te mudro dozira zadatke kako ih ne bi dodatno opteretio.  

    Lider je psiholog, iako nema akademsku diplomu iz psihologije. Ima tu instinktivnu crtu da prepoznaje dobro i loše kod ljudi te da, vođen iskustvom, ono dobro iskorišćava za poslovanje firme. 

    14. Ne zaboravite na svoj integritet!  

    Stanite iza svojih reči i dokažite to svojim postupcima! Dosledno sprovodite svoju misiju i sledite svoje ideale. Predstavljajte ono u što zaista verujete, čak i onda kada se nalazite u nezavidnoj situaciji. Jer čovek koji stoji iza onoga u šta veruje izaziva poštovanje, ne samo kod svojih istomišljenika ili sledbenika, već i kod suprotne strane. 

    15. Lider preuzima odgovornost za ceo tim. 

    Kada firma postigne cilj ili neki veliki uspeh, lider ne stavlja sebe u prvi plan, već zasluge pripisuje celom timu. No, kada se dogode neuspesi, pravi vođa izlaže sebe kritici te preuzima odgovornost pred nadređenima, ne prozivajući odgovorne zaposlene. Ako je odgovornost zaista na nekom od zaposlenih, dobar lider to rešava razgovorom u četiri oka ili u najužem krugu. 

    Kineski filozof Lao Tzu kaže da je lider najbolji u onom trenutku kada ljudi ne primećuju da on postoji, kada je njegov posao gotov i cilj postignut, a ljudi misle da su oni zaslužni. To je rezultat asertivne, nesebične komunikacije lidera gde on na prvo mesto stavlja tim, a ne svoje zasluge. Lider komunicira „mi“, a ne „ja“

    On je mnogo više od formalnog položaja u firmi. Osim što je sposoban, kompetentan i stručan, ima sposobnost upravljanja. Inteligentan je, hrabar i istovremeno ljubazan. Mnoge lidere krasi smisao za humor koji zna ublažiti napete situacije s klijentima ili zaposlenima. I još jedna, ne manje važna, sposobnost jeste sticanje novih poznanstava, lako sklapanje prijateljstava.  

    Kaže se da lidera ne oblikuju spoljne okolnosti, već njegova intrinzična promena. Da li je nastupilo vreme za vašu promenu?

    vrh stranice