10 osobina uspešnog menadžera

06.04.2022.

Kako postati uspešan menadžer? Da li je dovoljno samo formalno fakultetsko obrazovanje da odmah na početku karijere možemo uspešno da upravljamo radnim kolektivom? Ili je ipak potreban dodatni rad na sebi i konstantno usavršavanje? Svaki čovek ima neke urođene osobine, dok druge, neophodne za posao kojim se bavi, mora savladavati tokom karijere. Menadžer koji radi na sebi može da razvije mnoge osobine i veštine koje su krucijalne za uspešno vođenje tima ili firme.

Koje su osobine potrebne da bismo postali uspešan menadžer?

 

1. Menadžer treba da bude dobar komunikator.

 

Niko se ne rađa kao dobar govornik. Ni arhetipovi dobrog govorništva, Ciceron i Demosten, nisu bili od samih svojih početaka delovanja besprekorni govornici. Tu veštinu su savladavali tokom života.  

 

Za menadžera nije toliko važna veština lepog govora, koliko je važno da jasno komunicira. Šumovi u komunikaciji mogu da stvore nerazumevanje problematike ili načina na koji treba obaviti zadatak. Zato je bitno da se mirnim tonom jasno komuniciraju ideje, ciljevi i zadaci. Kada zaposleni zna koji je njegov posao ili šta podrazumeva novi zadatak, zašto ga mora obaviti i s kojim ciljem, neće biti upitnika iznad glave, nego će se baciti na izvršavanje zadatka koji mu je poveren. Višegodišnja Gallupova istraživanja pokazala su da samo 50% zaposlenih zna koja očekivanja treba da ispune na poslu. Očigledno im menadžeri nisu jasno preneli misiju, viziju i ciljeve. 

 

Dobar komunikator znači biti i dobar slušalac. Menadžer mora imati strpljenja skoncentrisano slušati ideje, rešenja ili probleme zaposlenih. Iskusan menadžer uzima u obzir ideje koje će pomoći u razvoju firme te nudi rešenje situacije koja muči zaposlene. Biranim rečima i pomirljivim tonom saopštava konstruktivnu kritiku u četiri oka, svestan da niko ne voli javno čuti kritiku na svoj račun.  

 

I prema Googleovom internom istraživanju, menadžer treba da bude dobar komunikator, uz napomenu da njihovi vodeći menadžeri daju prednost slušanju drugih, a manje pričanju. Usmereno i znatiželjno slušanje donosi emocionalno i lično ulaganje u zaposlene. Empatija je osobina, koju pre svega, odlikuje pažljivo slušanje drugih. Dok ih pomno slušate, zaposleni osećaju da ih uvažavate. To je znak predanosti. Empatija prema zaposlenima premošćuje strogu distancu između nadređenog i podređenog, čime se stvara ugodnija atmosfera za rad. 

 

2. Menadžer je orijentisan na postizanje SMART ciljeva.

 

SMART akronim predstavlja ciljeve koji omogućavaju firmi da što pre dođe do realno postavljenog cilja. Preporuka je da svaka firma koja stremi razvoju treba da razvije strategiju postavljanja SMART ciljeva kod uvođenja novog procesa, ideje, proizvoda ili usluge.

S – simple, specific, significant.  

     Ciljevi treba da budu jednostavni, specifični i da imaju značajnu ulogu za razvoj firme. 

– measurable, meaningful, motivational.   

       Ciljevi treba da budu merljivi, smisleni te motivišući. 

A – agreed upon, achievable, acceptable, action-oriented.  

      Ciljevi moraju biti usaglašeni tj. dogovoreni na nivou uprave. Jednako tako treba da budu ostvarivi, prihvatljivi te postavljeni da bi se delovalo. 

R – realistic, relevant, reasonable, results-oriented.  

      Ciljevi treba da budu realni, relevantni, razumni te orijentisani na postizanje rezultata. 

T – time-bound, tangible.  

     Ciljevi se moraju postići u nekom vremenu, stoga se mora zadati vremenski okvir ili rok do kada treba da budu realizovani. Isto tako, važno je da imamo opipljive rezultate, što znači da ciljevi ne smeju biti apstraktni. 

Menadžer SMART strategijom koristi specifične, merljive, relevantne i vremenski determinisane ciljeve. Podelom na manje korake ili faze procesa olakšava postizanje dugoročnih ciljeva održavajući tako visoku motivisanost zaposlenih tokom celog projekta. 

3. Empatija

Razumevanje za tuđe probleme, radost zbog uspeha zaposlenog, podrška u teškim trenucima koje prolaze u privatnom životu, pokazuju da je menadžer, osim što je nadređena osoba, i običan čovek koji ima osećaje. U poslovnom svetu emocije ne moraju uvek značiti slabost, naprotiv. Zbližavanje sa zaposlenima na tom nivou kod zaposlenih stvara bolju sliku o šefu. Na taj način ublažava se stres, koji ponekad znaju osećati pod teretom rokova i ciljeva koje moraju postići s jedne strane, te privatnih obveza ili problema s druge strane. Takvo rasterećenje na poslu svakako ima dobar učinak, što se pokazuje na rezultatima rada. Empatija je upravo zato jedna od najvažnijih odlika svih dobrih menadžera.

4. Dobra radna etika kao inspiracija zaposlenima. 

Ono što je zajedničko vodećim menadžerima jeste dobra radna etika. Osim što su visoko motivisani, fokusirani su na rad. Predano rade na postizanju ciljeva firme te jednako cene kvalitetan rad i dobar učinak zaposlenih. Dnevnici 160 vodećih engleskih menadžera otkrili su da oni rade bez prekida od pola sata više do dva dana, a čak  93% vremena dnevno provode u poslovnoj komunikaciji s klijentima i saradnicima. 

Svojim predanim radom menadžer daje dobar primer zaposlenima. To je odlika dobrog lidera. Zaposleni rado slede uzornog i radišnog vođu tima. Njegov primer podstiče ih na kvalitetniji rad.  

Menadžer koji pokazuje snažnu radnu etiku inspiriše zaposlene da ostvare svoj puni potencijal, što pokazuju brojni primeri iz prakse. Jedan od takvih primera je interno Googleovo istraživanje čiji su se zaposleni izjasnili da ne žele da rade za lenje menadžere, već da žele biti ravnopravni članovi uspešnog i produktivnog tima. U Googleu kažu da, kao menadžer, ne možete očekivati od zaposlenih da će dati sve od sebe na poslu ako ne vide vas da to isto činite.

5. Pozitivnost je odlika dobrog menadžera.

Kao menadžer morate slati pozitivne povratne informacije jer na pozitivne vesti zaposleni bolje reaguju. Ističite pozitivne strane svakog radnika, kako bi oni upravo njih više koristili u svom ophođenju s kolegama i u postizanju ciljeva. Tako će eventualne manjkavosti ili slabe strane pasti u drugi plan. 

Pozitivna radna atmosfera pravo je okruženje za opušten, kreativan i motivisani rad. U takvom okruženju svaki zaposleni daje samoinicijativno svoj maksimalni doprinos jer nema teret stresa i menadžera koji mu preteći visi nad glavom. Pozitivnost je kvalitet koji češće treba da se ističe u odnosu sa zaposlenima jer je dobra energija zarazna i prenosi se na tim.

6. Menadžer je prava podrška u svakom trenutku.

Budite podrška celom timu, ali i svakom zaposlenom zasebno. Saslušajte šta ih muči i ako ne vide rešenje, uključite se kao deo tima. Pokušajte zajedno da pronađete najbolje rešenje

Dogodiće vam se da dobri zaposleni u nekom periodu ne daju svoj maksimum, demotivisani su ili dekoncentrisani. Raspitajte se šta ih muči i ponudite pomoć. Nekad je i samo razgovor dovoljan da se opuste. Kada u privatnom životu imaju velike probleme, ljudi često ne znaju ili ne mogu da ostave probleme kod kuće, već taj teret nose sa sobom na poslu što se jako reflektuje na produktivnost.  

Stoga, ako ikako možete pomoći svojim zaposlenima materijalno u ime firme, moralno ili psihološki, budite im prava podrška. Kad savladaju prepreku koja ih muči, opet će davati svoj maksimum, a vašu pomoć u najvažnijem trenutku znaće jako ceniti. Imaćete lojalnog zaposlenog na duge staze.

7. Menadžer uspešno rešava konflikte na poslu.

Veština rešavanja sukoba u firmi jako je važna za svakog menadžera. On u tim trenucima mora biti psiholog koji vešto upravlja situacijom snižavajući tenzije. Narodna uzrečica veli da je najteže raditi s ljudima. I to je donekle tačno. Znate kako se kaže – sto ljudi, sto ćudi. Kada zapošljavate stručnjake raznih profila, vi možete sprovoditi prilično precizne psihološke testove ličnosti, kao što je npr. Hogan. Međutim, nemate alate koji vam sa stoprocentnom sigurnošću mogu odrediti koja ličnost bi se optimalno uklopila u postojeći tim. Novi zaposleni u firmu donose svoju stručnost i veštine, ali istovremeno i svoj karakter i mentalitet.

Ponekad je doista potrebno pravo umeće da pomirite toliko različitih karaktera i mentaliteta, a često i pogleda na svet, na jednom mestu. Iskusan menadžer dobar je posrednik između „zaraćenih“ strana te uspešno rešava nesuglasice i veće sukobe. To treba raditi mudro i tako da ne povredite nijednu stranu jer u sukobu su visoke tenzije pa se svako može naći prozvanim ili uvređenim. Smirivanje situacije i vraćanje radne atmosfere u normalu jako je važno za održavanje tima na okupu i fokusiranje na postizanje ciljeva.

8. Odgovornost je jedna od najvećih odlika menadžera.

Donošenje racionalnih poslovnih odluka najvažnija je, ali i najteža menadžerska poslovna aktivnost. To je potvrdilo i već spominjano Googleovo istraživanje. 

Prihvatanje odgovornosti za sve što se radi u firmi zaposlenima uliva poverenje u nadređenu osobu. Mudar menadžer zasluge za dobro odrađeni zadatak nikada neće pripisati sebi, već čitavom timu, ne ističući nikoga poimence da se ne bi stvorio animozitet među zaposlenima. Kad menadžer preuzima odgovornost zbog kašnjenja rokova, neispunjavanja ciljeva, propalog projekta, izlaže se kritici i stoji ispred svog tima. Time dokazuje da je uz svoje ljude u dobru i u zlu.  

Menadžer koji ne preuzima odgovornost u najtežim trenucima ili je skida sa sebe, perući ruke, nikada više neće biti cenjen ni poštovan među zaposlenima. Ostanak u timu dugoročno će dovesti do raspada tima jer će ljudi odlaziti iz tvrtke bežeći od takvog šefa. Ili će tvrtka postizati loše rezultate, a menadžer, kao i svaki fudbalski trener, mora otići kada se gube utakmice u kontinuitetu. 

Ako uvidite svoju grešku, pokažite da grešite i izvinite se. Ljudski je grešiti, ali je i ljudski opraštati. Zaposleni će imati razumevanja jer su i sami svesni svog nesavršenstva. Učenje iz vlastitih grešaka omogućuje nam da imamo razumevanja za greške zaposlenih.

9. Poštenje i pravičnost

Ljudi vrlo emotivno reaguju kad osete nepravdu i nepoštenje. Stoga, jako je važno da budete pošteni i pravični. Ne izdižite posebno nikoga od zaposlenih. Ne ističite ga, ako to nije stvarno opravdano. Neki ljudi su nam više, a neki manje dragi zbog svojih osobina, ali kao lider to ne smete nikada dati do znanja. Pokažete li naklonost prema nekom zaposlenom, možete da stvorite razdor u kolektivu. Pogotovo, ako se preferira radnik koji nije baš neki uzor. I Googleovo istraživanje kaže da se ceni nepristrasnost kod menadžera

Kad ste pošteni, u poslovanju i odnosu nema zakulisnih igara. Sve je transparentno i zaposleni znaju na čemu su. Kad zaposlenom treba da se uputi kritika, iskrenost iskazana na dobar i prihvatljiv način neće naići na snažan otpor osobe kojoj je upućena, već može imati motivišući efekat.

10. Dubinsko poznavanje poslovanja firme i privredne grane u kojoj posluje.

Menadžer koji poznaje industriju ili privrednu granu u kojoj njegova firma posluje uspešniji je od menadžera koji je samo fokusiran na vođenje ljudi. Dubinsko razumevanje situacije na tržištu i kretanja u industriji omogućava menadžeru da poslovanje firme kojom upravlja prilagodi novonastalim uslovima

Redovno praćenje poslovanja i situacije u samoj firmi ukazaće na eventualne propuste i greške koje se u hodu mogu ispraviti bez zaustavljanja poslovnog procesa. Ono što je dobro u poslovanju može da se istakne u prvi plan i unapredi kako bi firma mogla da isporuči kvalitetniji proizvod ili uslugu. Time se klijentima pruža dodatna vrednost.

Kakav je Googleov idealan menadžer? 

Googleovo interno istraživanje o svojim menadžerima iznedrilo je, osim već prethodno spomenutih osobina, još neke zaključke. Kažu da je menadžer dobar vođa koji osnažuje tim. On je timski igrač jer stvara timsko okruženje i misli na dobrobit kolektiva. Menadžer doprinosi suzbijanju predrasuda bilo koje prirode.  

Googleovi najbolji menadžeri ne koriste mikromenadžment jer smatraju da obeshrabruje i frustrira zaposlene. Nude zaposlenima slobodu te savete. Ne izdaju šefovske naredbe kako obaviti zadatak. Menadžer mora biti usmeren na rezultate i zato je produktivan. Googleovi menadžeri podržavaju razvoj karijere zaposlenih te daju povratnu informaciju o njihovom radu. Podupiru saradnju između zaposlenih iz različitih odjeljenja. U Googleu to naročito cene. 

Nagrađena Googleova menadžerka, Stephanie Davis, na primanju nagrade “Great Manager”, rekla je kako je njoj lično izveštaj o povratnim informacijama pomogao da shvati važnost poistovećivanja dve vizije – vizije tima i vizije firme. U Googleu smatraju da menadžer treba da ima jasnu viziju i strategiju za svoj tim.  

Njihovi menadžeri nastoje da stvore svaki dan inkluzivno okruženje za sve svoje zaposlene čime osiguravaju dobru radnu klimu, lojalnost, dugoročne dobre rezultate i ostanak na liderskoj poziciji u u svom domenu.

Na primeru vodećeg internet lidera i naših saveta, podignite svoje liderstvo na viši nivo. Pozivamo vas da pročitate tekst “Osnove liderstva” u stručnom časopisu “qLife” (No. 34, Ljeto 2017), u kojem se ističu osnovne zablude o liderstvu koje presudno utiču na razvoj organizacija, institucija, ali i društva. Odaberite iz bogate palete našeg edukativnog programa poslovnu edukaciju koja najviše odgovara vašim potrebama. U sklopu otvorenih programa izdvajamo dve edukacije – Master Leader Akademija i First Time Manager, a ako nemate dovoljno vremena za dolazak k nama, pružamo i in-house edukacije, od kojih izdvajamo:

vrh stranice