26.11.2021.
Navikli smo već
čitati jadikovke o tome kako firme otpuštaju radnike i kako hiljade, milioni
ljudi širom sveta ostaju bez posla i prihoda. No, ponekad nisu firme te koje
daju otkaze; sve je više slučajeva da radnici daju otkaze firmama za koje rade.
Brojke su neumoljive: u aprilu ove godine rekordnih više od četiri miliona
Amerikanaca dalo je otkaz, a taj se trend nastavio i sledećih meseci. Sve njih
mučilo je isto pitanje: "Zašto bih ostao na poslu na kojem sam nesrećan
kad sada znam da stvari mogu biti drugačije i da mogu biti bolje?" Da
se to ne bi dogodilo i vama, hitno preduzmite sledeće korake:
Poradite na kulturi firme
Kultura vaše firme
igra ključnu ulogu u tome osećaju li se zaposleni kao da su dobrodošli i
cenjeni. Ona utiče na moral zaposlenog, a time i na fluktuaciju zaposlenih.
Nedavno istraživanje Oxford Economicsa pokazalo je da je 49% ispitanika
“napustilo svoje trenutne poslove radi slabije plaćene pozicije u firmi s
boljom organizacijskom kulturom”. Stoga, ako želite izbeći egzodus iz svoje
kompanije, obratite pažnju na "crne tačke" i preduzmite korake kako bi
vaša radna sredina postala i ostala zdravije i srećnije mesto za rad.
Procenite trenutnu situaciju
Anonimne ankete
zaposlenih izvrstan su način za dobijanje informacija iz prve ruke. Alat koji
vam može u ovome pomoći je 360 Feedback. Druga bi opcija bila predati zadatak
konsultantu, koji može ponuditi nepristrasan pogled na prednosti i slabosti
kulture vaše firme.
Pažljivo proučite stepen
raznolikosti, jednakosti i uključenosti raznih skupina; polnih, rodnih,
nacionalnih, verskih, društvenih... Proverite kakve su trenutne mogućnosti
profesionalnog razvoja zaposlenih. Imaju li svi na raspolaganju dovoljno
mogućnosti za rast i pristup resursima koji im omogućuju usavršavanje
postojećih veština ili razvoj novih?
Zapitajte se kakav
je moral zaposlenih, onih u menadžerskom timu i među radnicima na prvoj liniji?
Koje su temeljne vrednosti firme i jesu li u skladu sa stvarnošću? Saznajte
kakvo je stvarno mišljenje zaposlenih o ljudima koji ih vode i veruju li uopšte
da je viši menadžment sposoban upravljati firmom?
Identifikujte praznine koje možete popuniti
Pažljivo proučite
područja u kojima vaša korporativna kultura ne uspeva i počnite uvoditi
promene. Nakon nekoliko meseci ponovno ispitajte zaposlene i proverite kako se
sad osećaju. I zapamtite, ono što radnici cene u kulturi firme nije univerzalno
i razlikuje se od sredine do sredine pa se jedan recept ne može primenjivati na
sve.
Pomozite zaposlenima da pronađu svrhu
Lično ispunjenje
većini je izuzetno važno, a deo tog ispunjenja pronalazi se na radnom mestu. Ne
čudi stoga da su zaposleni koji se na poslu osećaju ispunjeno angažovaniji i
verovatnije da će dugoročno ostati u firmi. Usklađivanjem interesa zaposlenog s
većom svrhom organizacije, firme mogu bolje angažovati, i zadržati svoje
zaposlene.
McKinsey tvrdi da firme
mogu kategorizovati zaposlene u tri arhetipa primarne namene: onaj slobodnog
duha (free spirit), onaj koji teži dostignućima (achiever) i negujući
(caregiver). Svaki arhetip ispunjavaju i iritiraju različite stvari na
radnom mestu. Otkrijte ko kakvom arhetipu odgovara i spojite zaposlene s poslom
koji je u skladu s njihovom svrhom.
Za mnoge zaposlene,
odluka da ostanu ili napuste firmu svodi se na odnos koji imaju sa svojim
menadžerom. Loši menadžeri teraju i najbolje zaposlene. U izveštaju o
zadržavanju radnika, koji je lani objavio Work Institute, loš menadžment
naveden je kao jedan od tri glavna razloga zašto su zaposleni napustili posao.
S druge strane, dobri
menadžeri mogu pomoći u razvoju buduće generacije lidera unutar firme. Oni nesumnjivo
imaju potencijal učiniti zaposlene boljima, ali to mogu učiniti samo ako im se
daju smernice i alati koji su im potrebni da napreduju kao šefovi.
Podučite menadžere mekim veštinama
Pojam "meke
veštine" odnosi se na veštine koje nisu nužno specijalističke ili
tehničke. One su često više usmerene na osobnost, uključujući društvene veštine
ili karakterne osobine. Saosećanje, prilagodljivost, kreativnost i obraćanje pažnje
na detalje, neke su od najpoželjnijih mekih veština koje bi trebali imati ljudi
na upravljačkim pozicijama.
Sposobnost
razumevanja i saosećanja s drugima jedna je od najvažnijih osobina koje menadžer
može imati. Empatija jača izgradnju odnosa i omogućava menadžerima da bolje
razumeju, podučavaju i razvijaju svoje direktne izveštaje.
Promena je
neizbežna i niko ne može predvideti šta donosi sutra. Dobri menadžeri moraju
biti fleksibilni i pokazati sposobnost prilagođavanja promenama unutar
organizacije, bilo da se one odnose na promene u njihovim vlastitim
odgovornostima ili na potrebe njihovih zaposlenih.
Menadžeri koji mogu
kreativno pristupiti rešavanju problema bolje su opremljeni za prepoznavanje
problema i pružanje svežih rešenja.
Menadžeri svakog
dana postavljaju pitanja i žongliraju s brojnim projektima, sastancima i
rokovima. Organizovanje i pažnja prema detaljima osigurava da čak ni najmanji
predmeti ne propadnu kroz pukotine. Oni bi trebali preuzeti inicijativu za
poboljšanje svojih mekih veština putem metoda obuke, kao što su direktno
mentorstvo, radionice uživo ili igre uloga, kursevi povezani s razvojem mekih
veština i vršnjačko učenje.
Ako vaša firma nije
opremljena za pružanje robusne obuke unutar firme, razmislite o uključivanju
vanjskog programa obuke. Možete odabrati model koji je u skladu s jedinstvenim
vrednostima vaše firme i dizajniran je posebno za menadžere.
Uspešna komunikacija "1 na 1"
Sastanci "1 na
1" služe kao platforma za otvorenu komunikaciju. Odnos "1 na 1" ključan je
za jačanje odnosa, ali može biti i izvor teskobe, posebno za nove menadžere.
Kako biste to izbegli, pobrinite se da menadžerima pružite nacrt kako
pristupiti sastancima. Odaberite učestalost, datum i vreme sastanaka i držite
se zacrtanog.
Iako bi razgovori
"1 na 1" po prirodi trebali biti tekući, uvek pripremite nekoliko tačaka
za razgovor. Uspešan razgovor zahteva dvosmernu komunikaciju. Stoga, kad god je
moguće, postavljajte pitanja kako biste pomogli da razgovor teče i podstakli
zaposlene da se otvore.
I nipošto ne
iskorišćavajte ove razgovore kao priliku da se dotaknete izvanrednog projekta; usredsredite
se na izgradnju jače lične veze sa zaposlenima.
Omogućite menadžerima alate koji pojednostavljuju upravljanje
Implementirajte
softver za upravljanje poslom pomoću kojeg menadžeri mogu jednostavno
delegirati zadatke, pratiti ko je u timu odgovoran za šta i nadzirati projekt
bez potrebe za mikro upravljanjem. Ovi alati pomoći će menadžerima da manje
vremena troše na svakodnevne operativne zadatke i više se posvete proučavanju i
razvoju nove generacije zaposlenih.