Kako zadržati zaposlene

26.11.2021.

Živimo u vreme “velike ostavke” i firme koje se ne uspeju prilagoditi promenjivoj dinamici hibridnog i rada na daljinu u opasnosti su da izgube svoje najbolje radnike. Ko zaposlene želi zadržati na duge staze, moraće promeniti svoje poslovne strategije kako bi zaustavio ovu brzu fluktuaciju.

Navikli smo već čitati jadikovke o tome kako firme otpuštaju radnike i kako hiljade, milioni ljudi širom sveta ostaju bez posla i prihoda. No, ponekad nisu firme te koje daju otkaze; sve je više slučajeva da radnici daju otkaze firmama za koje rade. Brojke su neumoljive: u aprilu ove godine rekordnih više od četiri miliona Amerikanaca dalo je otkaz, a taj se trend nastavio i sledećih meseci. Sve njih mučilo je isto pitanje: "Zašto bih ostao na poslu na kojem sam nesrećan kad sada znam da stvari mogu biti drugačije i da mogu biti bolje?" Da se to ne bi dogodilo i vama, hitno preduzmite sledeće korake:


Poradite na kulturi firme

Kultura vaše firme igra ključnu ulogu u tome osećaju li se zaposleni kao da su dobrodošli i cenjeni. Ona utiče na moral zaposlenog, a time i na fluktuaciju zaposlenih. Nedavno istraživanje Oxford Economicsa pokazalo je da je 49% ispitanika “napustilo svoje trenutne poslove radi slabije plaćene pozicije u firmi s boljom organizacijskom kulturom”. Stoga, ako želite izbeći egzodus iz svoje kompanije, obratite pažnju na "crne tačke" i preduzmite korake kako bi vaša radna sredina postala i ostala zdravije i srećnije mesto za rad. 

Procenite trenutnu situaciju

Anonimne ankete zaposlenih izvrstan su način za dobijanje informacija iz prve ruke. Alat koji vam može u ovome pomoći je 360 Feedback. Druga bi opcija bila predati zadatak konsultantu, koji može ponuditi nepristrasan pogled na prednosti i slabosti kulture vaše firme.

Pažljivo proučite stepen raznolikosti, jednakosti i uključenosti raznih skupina; polnih, rodnih, nacionalnih, verskih, društvenih... Proverite kakve su trenutne mogućnosti profesionalnog razvoja zaposlenih. Imaju li svi na raspolaganju dovoljno mogućnosti za rast i pristup resursima koji im omogućuju usavršavanje postojećih veština ili razvoj novih?

Zapitajte se kakav je moral zaposlenih, onih u menadžerskom timu i među radnicima na prvoj liniji? Koje su temeljne vrednosti firme i jesu li u skladu sa stvarnošću? Saznajte kakvo je stvarno mišljenje zaposlenih o ljudima koji ih vode i veruju li uopšte da je viši menadžment sposoban upravljati firmom?

Identifikujte praznine koje možete popuniti

Pažljivo proučite područja u kojima vaša korporativna kultura ne uspeva i počnite uvoditi promene. Nakon nekoliko meseci ponovno ispitajte zaposlene i proverite kako se sad osećaju. I zapamtite, ono što radnici cene u kulturi firme nije univerzalno i razlikuje se od sredine do sredine pa se jedan recept ne može primenjivati na sve.

Pomozite zaposlenima da pronađu svrhu

Lično ispunjenje većini je izuzetno važno, a deo tog ispunjenja pronalazi se na radnom mestu. Ne čudi stoga da su zaposleni koji se na poslu osećaju ispunjeno angažovaniji i verovatnije da će dugoročno ostati u firmi. Usklađivanjem interesa zaposlenog s većom svrhom organizacije, firme mogu bolje angažovati, i zadržati svoje zaposlene.

McKinsey tvrdi da firme mogu kategorizovati zaposlene u tri arhetipa primarne namene: onaj slobodnog duha (free spirit), onaj koji teži dostignućima (achiever) i negujući (caregiver). Svaki arhetip ispunjavaju i iritiraju različite stvari na radnom mestu. Otkrijte ko kakvom arhetipu odgovara i spojite zaposlene s poslom koji je u skladu s njihovom svrhom.

Za mnoge zaposlene, odluka da ostanu ili napuste firmu svodi se na odnos koji imaju sa svojim menadžerom. Loši menadžeri teraju i najbolje zaposlene. U izveštaju o zadržavanju radnika, koji je lani objavio Work Institute, loš menadžment naveden je kao jedan od tri glavna razloga zašto su zaposleni napustili posao.

S druge strane, dobri menadžeri mogu pomoći u razvoju buduće generacije lidera unutar firme. Oni nesumnjivo imaju potencijal učiniti zaposlene boljima, ali to mogu učiniti samo ako im se daju smernice i alati koji su im potrebni da napreduju kao šefovi.

Podučite menadžere mekim veštinama

Pojam "meke veštine" odnosi se na veštine koje nisu nužno specijalističke ili tehničke. One su često više usmerene na osobnost, uključujući društvene veštine ili karakterne osobine. Saosećanje, prilagodljivost, kreativnost i obraćanje pažnje na detalje, neke su od najpoželjnijih mekih veština koje bi trebali imati ljudi na upravljačkim pozicijama. 

Sposobnost razumevanja i saosećanja s drugima jedna je od najvažnijih osobina koje menadžer može imati. Empatija jača izgradnju odnosa i omogućava menadžerima da bolje razumeju, podučavaju i razvijaju svoje direktne izveštaje.

Promena je neizbežna i niko ne može predvideti šta donosi sutra. Dobri menadžeri moraju biti fleksibilni i pokazati sposobnost prilagođavanja promenama unutar organizacije, bilo da se one odnose na promene u njihovim vlastitim odgovornostima ili na potrebe njihovih zaposlenih.

Menadžeri koji mogu kreativno pristupiti rešavanju problema bolje su opremljeni za prepoznavanje problema i pružanje svežih rešenja.

Menadžeri svakog dana postavljaju pitanja i žongliraju s brojnim projektima, sastancima i rokovima. Organizovanje i pažnja prema detaljima osigurava da čak ni najmanji predmeti ne propadnu kroz pukotine. Oni bi trebali preuzeti inicijativu za poboljšanje svojih mekih veština putem metoda obuke, kao što su direktno mentorstvo, radionice uživo ili igre uloga, kursevi povezani s razvojem mekih veština i vršnjačko učenje.

Ako vaša firma nije opremljena za pružanje robusne obuke unutar firme, razmislite o uključivanju vanjskog programa obuke. Možete odabrati model koji je u skladu s jedinstvenim vrednostima vaše firme i dizajniran je posebno za menadžere.

Uspešna komunikacija "1 na 1"

Sastanci "1 na 1" služe kao platforma za otvorenu komunikaciju. Odnos "1 na 1" ključan je za jačanje odnosa, ali može biti i izvor teskobe, posebno za nove menadžere. Kako biste to izbegli, pobrinite se da menadžerima pružite nacrt kako pristupiti sastancima. Odaberite učestalost, datum i vreme sastanaka i držite se zacrtanog.

Iako bi razgovori "1 na 1" po prirodi trebali biti tekući, uvek pripremite nekoliko tačaka za razgovor. Uspešan razgovor zahteva dvosmernu komunikaciju. Stoga, kad god je moguće, postavljajte pitanja kako biste pomogli da razgovor teče i podstakli zaposlene da se otvore.

I nipošto ne iskorišćavajte ove razgovore kao priliku da se dotaknete izvanrednog projekta; usredsredite se na izgradnju jače lične veze sa zaposlenima.

Omogućite menadžerima alate koji pojednostavljuju upravljanje

Implementirajte softver za upravljanje poslom pomoću kojeg menadžeri mogu jednostavno delegirati zadatke, pratiti ko je u timu odgovoran za šta i nadzirati projekt bez potrebe za mikro upravljanjem. Ovi alati pomoći će menadžerima da manje vremena troše na svakodnevne operativne zadatke i više se posvete proučavanju i razvoju nove generacije zaposlenih.

vrh stranice