17.11.2021.
Izgaranje
je stanje emocionalne, mentalne ili fizičke iscrpljenosti koje ozbiljno utiče
na vaš rad, a termin "burnout" još je sedamdesetih godina prošlog veka
skovao psiholog Herbert Freudenberger. Izgaranje utiče na angažman zaposlenog;
logično, jer umornim, rastrojenim i nesrećnim ljudima lična povezanost s poslom
ne nalazi se baš na vrhu liste prioriteta.
Posledice
izgaranja su ozbiljne, čak i iz čisto finansijske perspektive. Studija Svetske
zdravstvene organizacije pokazuje da smanjena produktivnost radnika zbog
izgaranja na poslu firmama na globalnoj razini nanosi gubitke od trilijun
dolara godišnje! Izgaranje je i glavni pokretač fluktuacije zaposlenih; ankete
pokazuju da je ono krivac za 20-50% ostavki i odlazaka iz firme.
Stvar
je, dakle, kristalno jasna, teranje zaposlenih da rade do krajnjih granica nije
održiva poslovna strategija. Lista stresora zbog kojih zaposleni pregorevaju je
duga, a na vrhu je – prekomeran rad. A rad od kuće, uveden nakon
početka pandemije, samo je pogoršao situaciju; pokazalo se da radeći od kuće
mnogi zaposleni zapravo rade gotovo dva sata dnevno više nego pre, odnosno
barem 200 sati više godišnje.
Raditi
se mora, na spoljašnje faktore je teško ili gotovo nemoguće uticati, no to ne
znači da se opasnosti od izgaranja zbog preteranog iscrpljivanja na poslu ne
mogu izbeći ili bar ublažiti. Evo nekoliko saveta kojih bi se trebalo
pridržavati, ako ne želite da vam radna snaga pregori zbog posla:
Uvedite jasna pravila igre
Razumna
očekivanja ključna su za stvaranje održive kulture rada, što je posebno važno u
uslovima rada na daljinu. Menadžeri se ne bi trebali igrati pokvarenog telefona
niti pribegavati nojevoj taktici guranja glave u pesak, praveći se da će
problemi nestati ako se ne vide. Zaposlenima unapred treba jasno reći što se od
njih očekuje i koje su im obaveze; kako će, kada i gde raditi i kad će ih
ostaviti na miru da se mogu posvetiti svom privatnom životu na koji imaju
pravo. To je najbolji način da se izbegne zbunjenost i teskoba među
zaposlenima. Održavanje "always on" kulture rada najgora je solucija
koja neminovno vodi prema izgaranju radnika.
Imajte razumevanja
Zaposleni
nisu mašine – to su stvarni ljudi koji imaju živote, druge ljude koje vole i
prema kojima imaju neke obaveze. Želite li da vaši radnici na poslu daju
najbolje od sebe, to trebate poštovati. Da biste sprečili izgaranje, poslove
organizujte tako da vam u prvom planu ne budu kratkoročni rezultati. Vaša
poslovna politika treba biti temeljena na saosećajnosti i usmerena na zdravlje
i sreću zaposlenih; to će na kraju doneti najbolje rezultate na duže
staze.
Takav
način organizacije i vođenja posla uključuje programe koji će zaposlenim
roditeljima olakšati brigu oko odgoja djece ili redovne provere kako bi se
procenilo zadovoljstvo zaposlenih i njihovo radno opterećenje. Ovakvi će koraci
smanjiti stres zaposlenih i pomoći menadžerima da (p)ostanu svesni potreba
članova svojih timova i ljudima pomognu da zadrže toliko potrebnu ravnotežu.
Budite fleksibilni
Samo
zato što se radi na daljinu, ne znači da je posao fleksibilan. Prestroga
pravila i kontrole, poput praćenja računarske aktivnosti zaposlenih tokom
radnog vremena, ljudima otežavaju upravljanje njihovim potrebama, oduzima im
autonomiju i doprinosi stresu na radnom mestu.
Posao
se svakako treba vremenski sinhronizovati, ali pritom ne treba biti prestrog;
malo elastičnosti nikad nije na odmet. Omogućite li zaposlenima da neke zadatke
mogu obaviti kada i kako njima najviše odgovara, otkrićete da malo
fleksibilnosti uveliko doprinosi stvaranju agilnog, odgovornog udaljenog tima
koji svima omogućuje da funkcionišu na najbolji mogući način.
Skratite video sastanke
Video
konferencije su sjajna stvar, ali samo ako se na njima ima što reći i čuti. Sedenje
pred kamerom umara, iscrpljuje i troši vreme koje bi se moglo bolje
iskoristiti. Stoga ubrzajte i skratite video komunikaciju. Pola sata sasvim je
dovoljno vremena da se kaže i dogovori ono najvažnije. Video sastanke nipošto
nemojte rastezati na sat vremena ili više, ako za to ne postoji stvarno važan
razlog.
Dok
vodite video konferenciju svakako isključite opciju da sami sebe gledate na
ekranu. Ni na sastancima koje vodite uživo ne želite se gledati u ogledalo, zar
ne? Kad god je to moguće, sasvim isključite sliku i usredsredite se samo na ton.
Ili nađite zlatnu sredinu. Uključite kamere na početku sastanka, dok se zagrevate
i razmenjujete neformalne informacije, a potom je isključite i pređite na
razgovor o poslu.
Postavite jasne granice
Ključno
je da zaposleni znaju da se od njih ne očekuje da rade bez prestanka. Definišite
radno vreme i pridržavajte se toga; ne cimajte zaposlene
nakon 17 sati, osim ako je reč o stvarno hitnom slučaju.
Budite
primer drugima. Ako radnici vide da isključujete notifikacije i ne odgovarate
na e-poštu van radnog vremena, shvatiće da održavanje ravnoteže između posla i
privatnog života u vašem timu nije tek puka fraza.
Razgraničite posao od ostatka dana i stana
Ako ih
i nemate pod kontrolom jer rade od kuće, pokažite zaposlenima da vam je stalo
do njih i njihovog slobodnog vremena i prostora. To ne moraju nužno biti skupi
potezi poput kupovine računara i printera koje će radnici koristiti za
obavljanje posla od kuće, niti plaćanje coworking prostora. Postoje i daleko
jeftinije metode, poput zajedničkog odjavljivanja s poslovnih mreža, što će
ljudima pomoći da se mentalno isprazne na kraju radnog dana. Takve sitnice mogu
dati velike rezultate i zaposlenima pomoći da ne izgore na poslu i sačuvaju
svoje zdravlje. A to je na kraju krajeva najbolje za sve, i za njih, i za vas,
i firmu za koju svi zajedno radite i od koje živite.